Studenter använder redan AI i större utsträckning än sina yrkesverksamma motsvarigheter. Dubbelt så många studenter använder AI privat och i studierna jämfört med antalet anställda som använder AI privat och i jobbet, visar vår undersökning.
Undersökningen visar att 9 av 10 studenter (88 procent) känner till någon av de mest populära AI-tjänsterna, medan motsvarande siffra bland anställda bara är 65 procent. Men det är inte bara kunskap om AI som skiljer sig mellan grupperna – utan även användningsmönster.
Studenter använder främst AI till avancerade ändamål som att analysera rapporter eller dokument (66 procent) och till kodning (41 procent). Bland de anställda är dessa siffror lägre: 31 procent respektive 7 procent.
Studenter ligger i framkant när det gäller att utnyttja potentialen i AI och det är en trend som kan forma framtidens arbetsliv. Den stora frågan är hur arbetsplatser kan ta inspiration från studenternas innovativa användning av AI.
Använder AI även privat
Undersökningen visar också att AI spelar en betydande roll även i studenternas privatliv. En av fyra studenter (26 procent) använder AI både privat och i studierna, vilket är nästan dubbelt så mycket som de anställda som använder AI privat och i jobbet (14 procent). Det är dock bara 13 procent av studenterna och 9 procent av de anställda som använder AI varje dag.
Studenter använder AI bland annat för att effektivisera arbetsflöden, lösa komplexa problem och frigöra tid för kreativt tänkande. Detta kan företag också göra, genom att främja utbildning om och tillgänglighet till AI för sina medarbetare så att de kan ta vara på teknologins fulla potential.
Om du vill ha fler tips på hur du kan använda ChatGPT som småföretagare har vi sammanställt en lista här.
För att kunna kommentera måste du först godkänna våra dataskyddsbestämmelser och cookies. Annars kan vi av dataskyddsskäl inte registrera några av dina personuppgifter.
För att göra det klickar du på den blåa knappen ”Godkänn” längst ner i webbläsarfönstret. Efter att ha laddat om sidan kan du skriva din kommentar.