Allt fler småföretagare tycker att det är svårt att förutse framtiden för sitt företag. Men ändå ser något färre än tre av fyra positivt på företagets framtid. Det visar en ny undersökning som webbhotellet STRATO har gjort tillsammans med Sifo.
Sex av tio (60 %) småföretagare uppger i undersökningen att det är svårt att förutse hur deras företags situation kommer att utvecklas framöver. Det är en tydlig ökning jämfört med samma tid förra året, då hälften (50 %) svarade likadant.
– Att fler upplever framtiden som svår att förutse kan sättas i relation till dagens ekonomiska läge. Förändringen jämfört med förra årets undersökning pekar också på en växande känsla av oförutsägbarhet och oro inför det som väntar. Samtidigt kan denna osäkerhet ses som en möjlighet till anpassning och innovation, som uppmuntrar både människor och organisationer att tänka annorlunda kring framtiden, säger Katharina Oriefe-Briand, Brand Manager på STRATO.
Stor men sjunkande majoritet ändå positiv
Men trots de ökade svårigheterna i att förutse sin framtid är framtidstron stark bland småföretagare i landet, även om siffran sjunker något. Nästan tre av fyra (72 %) säger att de har en positiv eller mycket positiv syn på företagets framtid, en minskning med tre procentenheter jämfört med fjolåret (75 %).
– Småföretagare kan inte styra omvärlden de verkar i, men de är fortfarande duktiga på att anpassa sig. Den känslan av kontroll och handlingskraft fortsätter att skapa optimism, även när framtiden är oviss. Därför ser de möjligheter där andra ser risker, säger Katharina Oriefe-Briand.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 6–17 augusti 2025. Totalt intervjuades 336 personer med sysselsättning som egna företagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

