Svenska småföretag ser inte digitalisering som lika avgörande för att attrahera nya kunder eller driva tillväxt jämfört med resten av Europa. Samtidigt anser de flesta att digitalisering är viktig för företagets framtida livskraft, visar en ny undersökning.
Svenska småföretag sticker ut i Europa när det gäller hur användbar och kommersiellt viktig de upplever att digitalisering av verksamheten är. Det visar en undersökning genomförd för STRATOs moderbolag IONOS bland småföretag med upp till 250 anställda i sju länder: Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Polen, Nederländerna – samt i Sverige där studien genomfördes särskilt för STRATO.

Europas lägsta siffror
85 procent av de svenska småföretagen anser att digitalisering är avgörande för företagets framtida livskraft. Men när de tillfrågas om hur viktig digitalisering är för att skaffa nya kunder, svarar bara 69 procent att det är en nyckelfaktor – den lägsta siffran i Europa. Som jämförelse ligger motsvarande siffra i Spanien på 85 procent. När det gäller hur viktig digitalisering är för att öka intäkterna är siffran ännu lägre: 66 procent.
En möjlig förklaring till detta är att många svenska företag redan anses vara högt digitaliserade enligt EU:s Digital Intensity Index, medan företag i andra länder fortfarande försöker komma ikapp. Det stämmer överens med våra resultat, där dessa företag i högre grad ser digitala kanaler som en avgörande del av sin affärsstrategi. För att förbli konkurrenskraftiga bör svenska företag fortsätta att se digitalisering som en potentiellt fördelaktig tillväxtmotor, snarare än som en obligatorisk övning.
Sociala medier i fokus
När det gäller digitalisering ligger småföretagens främsta fokus på IT-säkerhet och dataskydd – 44 procent arbetar aktivt med dessa frågor. Ett annat prioriterat område är digitalt samarbete med anställda, partners och kunder – 40 procent uppger att detta står på agendan.
När svenska småföretagare genomför digitaliseringsprojekt finns det ett tydligt fokus: sociala medier. När de ombeds rangordna olika digitala investeringsområden uppger mer än en av tre (36 procent) att de investerar i sociala medier i år. Därefter följer IT-säkerhet (29 procent) och företagsspecifika mejladresser (23 procent).
Är du småföretagare med en sajt som du vill skaka liv i? Läs våra tips för en återlansering av hemsidan här.