Sju vanliga misstag i webbshoppar – och hur du undviker dem

Sju vanliga misstag i webbshoppar – och hur du undviker dem

Lämnar kunder din webbplats efter en kort tid? Besöker de din butik men köper sällan något? Detta kan ha många anledningar. Vi presenterar de sju vanligaste misstagen och visar hur du enkelt kan undvika dem.

Inte alla besökare kommer att köpa produkter i din butik, det är säkert. Däremot kan du förbättra konverteringen – det vill säga förhållandet mellan kunder som besöker din butik och de som köper något. I den här artikeln kommer vi att introducera dig till några misstag i webbshoppen och ge dig tips på hur du kan förbättra din butik.

1. För komplex kategoristruktur 

Kategorimenyn i din butik hjälper kunderna att få en snabb överblick över ditt sortiment. Så hittar du enkelt din väg. Om kunderna inte snabbt upptäcker vad de letar efter eller vad du erbjuder kommer de snabbt att tappa intresset. Det är därför du gör dina kategorier så transparenta och tydliga som möjligt. Följande aspekter är viktiga: 

  • Kategorierna överlappar inte varandra 
  • Om du har fler än sju kategorier bör du bilda underkategorier (så kallade megamenyer) 
  • Undvik tekniska termer 

Huvudkategorierna bör vara relevanta och måste vara värda besväret. Om du bara har två produkter för en kategori är en annan struktur att rekommendera. 

2. Dålig bildkvalitet 

Första intrycket räknas nästan mer online än i fysisk detaljhandel. Här tar ett köpbeslut i genomsnitt bara några sekunder. Det är därför högkvalitativa bilder är ett måste. Speciellt eftersom dina kunder inte kan röra eller undersöka produkterna online. Så se till att dina produktbilder visar alla viktiga kriterier för produkten. Det är bäst att få ut den viktigaste informationen ur dem. Det hjälper också att lägga upp flera bilder per produkt så att dina kunder redan kan se den från alla håll. 

Ljus bakgrund och en fullt synlig produkt 

Inte bara produktbilder utan även allmänna bilder ger ett första intryck av din butik. Dessa stämningsbilder – till exempel på startsidan eller i området ”Om oss” – skapar förtroende och vilja att shoppa. Om du inte har tid att skapa dina egna stämningsbilder finns det många plattformar där du kan hitta bilder, varav några är gratis. Dessa inkluderar Unsplash, Pexels och Pixabay . Du kan också integrera appar – som Pixelz – i din butik och redigera befintliga produktbilder. 

3. Fel innehåll 

Det är viktigt att din webbutik hittas via sökmotorer för att sticka ut från konkurrenterna. Det viktigaste är att du når rätt målgrupp. Ett bra sätt att vara mer framträdande i sökmotorer är att skapa tydliga men detaljerade produktbeskrivningar. 

Arbeta med korta meningar, lämpliga stycken och helst även underrubriker. Använd unika försäljningsargument, det vill säga så kallade USP:er (Unique Selling Points). 

För att hittas av rätt målgrupp bör du använda rätt nyckelord och söktermer. Till exempel är den här bloggartikeln om att förbättra din SEO-rankning användbar.

Socialt bevis: Kundrecensioner och Co. 

4. Brist på ”socialt bevis” 

Köpviljan ökar på nätet när en butik har en kvalitetsmärkning som inger förtroende och många positiva produktrecensioner. Detta fenomen kallas ”socialt bevis” – det är ett bevis på kvaliteten på butiken. Detta tillhandahålls av tredje part och inte av butiksoperatörerna själva. 

Du lyckas samla in kundrecensioner via portaler som Google, Tripadvisor eller Trustpilot. Aktiviteter på dina sociala medieplattformar är också viktiga. De säkerställer positiv feedback, kan delas och därmed spridas vidare. Kvalitetssigill, som exempelvis “Trygg e-handel” från Svensk Handel, ökar förtroendet enormt. Du kan integrera betyg och sigill direkt i din webbshop.

5. Inga förfrågningar om interaktion 

För att besökare på din webbshop ska kunna köpa något behöver de ofta en liten knuff i rätt riktning. Det magiska ordet är interaktion! Om du ber dem att bli aktiva själva ökar du köplusten. Så kallade call-to-action-knappar (CTA) är lämpliga för detta ändamål, eftersom de uppmanar dina kunder att vidta en åtgärd. Som regel leder dessa knappar till andra sidor i din butik (exempelvis. till en produktsida). Knapparnas märkning kan se ut så här: 

  • Visa produkt 
  • Upptäck kategori xyz 
  • Köp produkten nu 
  • Läs mer 
  • Visa liknande produkter 

Ett annat sätt att interagera är genom säljincitament i form av förmåner. Belöna dina kunder med olika kampanjer, såsom: 

  • Fri frakt över ett visst ordervärde 
  • Exklusiva kampanjer via sociala medier (rabattkoder, produktprov etc.) 
  • Rabatter vid prenumeration på nyhetsbrev 
  • Säsongsbetonade specialerbjudanden via nyhetsbrev 

6. För få alternativ i kassan 

Du kan också säkerställa en positiv shoppingkänsla när du väljer betalningsmetoder och fraktalternativ. Du bör tillhandahålla tillräckligt många olika betalningsmetoder och leverantörer av frakttjänster, även om du inte föredrar några av dem själv. Ge dina kunder ett val här. Om de inte hittar sina favoritalternativ kanske de kommer beställa någon annanstans nästa gång (eller redan den här gången). 

7. Olämpliga eller omogna marknadsföringsstrategier 

Det är viktigt att tänka på rätt marknadsföring innan du börjar sälja dina produkter.  

Vad som är rätt beror på ditt sortiment – säljer du mode, dekoration, konst eller andra kreativa produkter ligger fokus på inspiration, individualitet och upplevelsen av upptäckt. Visuellt påverkade sociala medieplattformar som Instagram eller Pinterest är särskilt lämpliga här. 

Erbjuder du elektronik, reservdelar, kontorsmateriel eller liknande varor där det är viktigt att de fungerar och passar, är okomplicerade, tydliga kategorier som är lätta att hitta högsta prioritet. Här kan du dra nytta av en bra Google-rankning och jämförelseportaler. 

Sammantaget är det bäst att titta på din butik så objektivt som möjligt. Det hjälper också att analysera ditt eget köpbeteende i andra nätbutiker: Vad gillar du, vad saknar du? På så sätt kan du uppdatera din webbshop steg för steg och göra den ännu mer attraktiv för dina kunder. 

Vill du starta din egen webbshop?

Till STRATO Webbshop
Nyckelord: ,

Dela

 

Den här webbplatsen använder cookies bland annat för Google Analytics. Detta meddelande kvarstår tills du accepterar cookies! Info