@@@4603@@@

Hur kan jag skapa och redigera e-postadresser på STRATO?

Du kan ställa in, konfigurera och redigera e-postadresser från STRATO domänpaket. I den här artikeln vill vi förklara vilka möjligheter du har med en STRATO e-postadress och hur du ställer in och redigerar den.

Innehållsförteckning Innehållsförteckning

Ställ in en ny STRATO e-postadress


Logga in med ditt kundnummer och lösenord till din lösenordsskyddade STRATO kundinloggning.

Välj i ditt paket på vänster sida menyalternativen »E-post« → »Administration«.

Vi skapar som standard en e-postadress med namnet »webmaster«, som har två alias: »postmaster« och »abuse«.

För att skapa en ny e-postadress, välj knappen »+ Skapa nytt«.

Du kan nu ange en e-postadress kopplad till din domän och ställa in lösenordet. Gå sedan till »Skapa e-postkonto« för att slutföra installationen.


Vad kan jag ställa in för min e-postadress?


Klicka på e-postlådan du vill använda för att redigera inställningarna.

I följande lista hittar du respektive alternativ.

KonfigurationBeskrivning
Ändra lösenordi den här rullgardinsmenyn kan du när som helst ändra lösenordet för respektive e-postadress
Gör fler inställningari den här rullgardinsmenyn kan du bestämma om e-postadressen ska ha en »catch-all«-funktion eller vara tillfälligt inaktiv
Upprätta omdirigering (filter)i denna rullgardinsmeny kan du ställa in vilka filter som ska gälla för den aktuella e-postadressen
Lägg till fler namn (alias) för e-postkontoti den här rullgardinsmenyn kan du lägga till fler e-postadresser som alla hamnar i respektive huvudinkorg
Skapa frånvaromeddelandei den här rullgardinsmenyn kan du aktivera ett autosvar för den aktuella e-postadressen
Upprätta skräppostskydd / Säkra avsändare och blockerade avsändareI den här rullmenyn kan du definiera skräppostskyddet samt hantera dina personliga listor »Säkra avsändare« och »Blockerade avsändare«.
Ändra e-postkontots storleki denna rullgardinsmeny kan du bestämma hur mycket lagringsutrymme som ska finnas tillgängligt för respektive e-postadress.

OBS: Denna funktion är endast tillgänglig för våra Legacy-paket.


Gör fler inställningar – catchall-funktionen


En e-postadress konfigurerad som »Catchall« tar emot alla e-postmeddelanden till okonfigurerade e-postadresser för en eller alla domäner och underdomäner inom ditt webbhotellpaket.

Catchall-funktionaliteten gäller bara domänen/underdomänen för e-postadressen. Per domän kan det bara finnas en Catchall-adress. Om en e-postadress gäller för flera domäner och är konfigurerad som en Catchall-adress, är den Catchall-adressen för alla domäner och underdomäner i paketet. I detta fall kan inga ytterligare e-postadresser deklareras som Catchall.

För att aktivera Catchall-funktionen måste du först logga in på STRATO kundinloggning och byta till e-postadministrationen för respektive paket.

Klicka på e-postinkorgen du vill använda.

Så fort du har fällt ut fliken »Gör fler inställningar« kan du kryssa i rutan vid »E-postkontot tar emot alla e-postadresser från odefinierade adresser från ovan vald domän (catch-all)« och bekräfta med »Spara«.



Upprätta omdirigering (filter) till en befintlig e-postadress


För att du ska få meddelanden från den nya e-postadressen dit du vill, kan du ställa in en vidarebefordran.

För att ställa in filter måste du först logga in på STRATO kundinloggning och sedan byta till e-posthanteringen för det aktuella paketet.

Klicka på e-postlådan du vill använda.

När du har klickat på fliken »Upprätta omdirigering (filter)« ser du alternativet »Bearbeta filter«.

Via knappen »+ Skapa ny« kan du nu definiera dina filterregler på nytt.

Du kan välja namn fritt. Det hjälper dig att hålla koll på flera filterregler. Under »Villkor som ska uppfyllas« anger du vilket kriterium filtret måste uppfylla. Den »Åtgärd som ska utföras« bestämmer vad filtret ska göra. Bekräfta dina uppgifter genom att välja knappen »Spara«.


Lägg till fler namn (alias) för e-postkontot


En e-postalias är en egen e-postadress där inkommande e-postmeddelanden läggs i den tillhörande e-postbrevlådan. Om en vidarebefordran är aktiv för brevlådan vidarebefordras även e-postmeddelanden som skickats till aliasadressen. Så du kan till exempel fortfarande definiera ditt namn eller ditt företagsnamn som ett alias.

För att skapa alias måste du först logga in på STRATO kundinloggning och gå till e-postadministrationen för respektive paket.

Klicka på e-postlådan du vill använda.

Efter att du har fällt ut fliken »Lägg till fler namn (alias) för e-postkontot« kan du ange ett annat namn (om du vill ange flera namn kan du använda »+«-knappen för att frigöra fler fält). Genom att välja knappen Spara kan informationen sparas.


Hur kan jag använda min e-postadress för att skicka nyhetsbrev?


Om du vill använda din e-postadress för att skicka nyhetsbrev rekommenderar vi att du markerar den avsedda e-postadressen för det ändamålet. Systemet känner då igen att ökad utskick önskas och säkerhetsmekanismerna ingriper inte för tidigt.

För att markera e-postadressen måste du först logga in på STRATO kundinloggning och byta till e-postadministrationen i respektive paket.

Klicka på e-postlådan du vill använda.

Under fliken »Gör fler inställningar« kryssar du i rutan för »E-postkontot används för att skicka ett större antal e-postmeddelanden«.

Det här alternativet är bara tillgängligt för dig 30 dagar efter att brevlådan har skapats.

Därefter sparar du ändringarna.

Var denna text till hjälp för dig?
Info: 0c39e92f63d08e758da50b78dfb532bb06ff809d