FöretagarAllsvenskan är ett initiativ från STRATO som syftar till att ge insikt i hur svenskt företagande utvecklas. Utöver de månatliga sammanställningarna av nettotillväxt av antal företag genomför vi även regelbundna undersökningar där vi tar pulsen på svenska småföretagare.
Tanken är att få en förstahandsredogörelse för hur de ser på sin ekonomiska situation och hur de påverkas av nationella eller internationella händelser. Specifikt tittar vi på hur deras affärssituation har utvecklats under det senaste halvåret och hur de tänker kring framtiden för sitt företag och vilka förutsättningar som kan komma att påverka den. Vi inkluderar alltid ett ytterligare ämne som är aktuellt vid tillfället för undersökningen.
Nedan delar vi med oss av ett antal insikter från våra senaste undersökningar om småföretagande. Om du är nyfiken på att lära dig mer om någon av statistiken, klicka på infografiken så kommer du till en artikel om undersökningen.


Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 7–14 augusti 2024. Totalt intervjuades 321 personer med sysselsättning som egna företagare.

Trots den ekonomiska nedgången uppger 75 procent av småföretagarna att de ser ganska eller mycket positivt på sitt företags framtid. 7 procent överväger att skaffa ett annat jobb vid sidan av sin egen verksamhet, medan 2 procent är oroliga för att deras företag ska gå i konkurs.
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 7–14 augusti 2024
Insikter från andra undersökningar
Utöver vår återkommande pulsmätning på svenska småföretagare genomför vi på STRATO även fristående undersökningar om företagande. Nedan kan du ta del av insikter från dessa undersökningar.

Datan tillhandahålls av YouGov Deutschland GmbH från IONOS, STRATO:s moderbolag. 216 småföretagare i Sverige deltog i undersökningen, som genomfördes mellan 6 och 16 januari 2025.
Hälften av småföretagarna vill bara använda AI om det är billigt

För många småföretagare är AI redan ett konkret stöd i vardagen, framför allt för att effektivisera och förenkla arbetsflöden. Men intresset svalnar snabbt om kostnaden är för hög, visar en ny undersökning.
Undersökning: Svenska småföretagare optimistiska – trots ekonomisk nedgång

Svenska småföretag ser inte digitalisering som lika avgörande för att attrahera nya kunder eller driva tillväxt jämfört med resten av Europa. Samtidigt anser de flesta att digitalisering är viktig för företagets framtida livskraft, visar en ny undersökning.