Hur kan jag återställa mina raderade e-postmeddelanden?
Du kan själv återställa e-postmeddelanden som du har raderat från ditt STRATO e-postkonto inom en begränsad tidsperiod. För att göra det finns en återställningsfunktion från STRATO i e-postadministrationen.
E-postmeddelanden som har raderats för mer än 30 dagar sedan och inte längre finns i ditt e-postkonto (t.ex. i papperskorgen) eller inte på annat sätt har säkerhetskopierats av dig kan inte längre återskapas. STRATO ställer alla möjligheter att göra det till förfogande och får inte lagra raderade uppgifter längre än så av dataskyddsskäl.
Hur raderas e-postmeddelanden och var hamnar raderade objekt?
E-postmeddelanden kan raderas på olika sätt. Det lättaste sättet är via webbmailen eller ett e-postprogram som du själv installerat och funktionen radera där.
Efter att e-postmeddelandet raderats i inkorgen eller i en annan av dina mappar landar e-postmeddelandet först i papperskorgen. Beroende på e-postprogrammet kan mappen också heta ”Borttaget” eller något liknande. Du kan i regel via inställningarna bestämma hur länge e-postmeddelanden ska bli kvar i papperskorgen innan de raderas definitivt eller om de ska hoppa över papperskorgen helt.
Återställa e-postmeddelanden från papperskorgen
För att återskapa e-postmeddelanden som fortfarande befinner sig i papperskorgen markerar du dessa (t.ex. i vår webbmail) och drar sedan tillbaka alla till inkorgen med musen. När du släpper dem där landar de utvalda e-postmeddelandena i sina ursprungliga mappar.
Beroende på e-postprogram kan detta även vara en valbar funktion som t.ex. ”Återskapa”, vilket automatiskt för tillbaka e-postmeddelandena till inkorgen.
Återställa e-postmeddelanden som raderats från papperskorgen
Det följande alternativet finner du som STRATO kund i kundinloggningen och det gör det möjligt att återställa e-postmeddelanden som redan har raderats. På så sätt flyttas inte bara e-postmeddelandena från papperskorgen tillbaka till den ursprungliga mappen, utan också de e-postmeddelanden som har raderats definitivt från ditt e-postkonto, inklusive papperskorgen.
Så här gör du:
Gå till e-postadministrationen i din kundinloggning.
Välj ut e-postadressen och därefter punkten Bearbeta e-postkonto.
Där hittar du punkten Återställa e-post i en tabell och klickar på ”Till återställning”.
I nästa steg väljer du om alla mappar ska återskapas eller bara inkorgen (inbox) och klickar på ”Återställ”.
Beroende på dina val kan det dröja en stund men därefter bekräftas att återställningen genomförts:
Observera!
Endast e-postmeddelanden som har raderats under de senaste 30 dagarna kan återskapas. E-postmeddelanden som har raderats för en längre tid sedan kan inte återskapas. Det är inte något som vår support kan påverka.
Tip: För att spara e-post permanent bör du ladda ner och lagra dem på en egen lagringsenhet, t.ex. en extern hårddisk eller en säker lagringsenhet online, t.ex. på vår HiDrive. |
Fler artiklar:
- Hur kan jag skapa och redigera e-postadresser på STRATO?