Startseite Blogg Var fjärde student använder AI även privat

Var fjärde student använder AI även privat

Studenter använder redan AI i större utsträckning än sina yrkesverksamma motsvarigheter. Dubbelt så många studenter använder AI privat och i studierna jämfört med antalet anställda som använder AI privat och i jobbet, visar en Sifo-undersökning från webbhotellet STRATO.

Undersökningen visar att 9 av 10 studenter (88 procent) känner till någon av de mest populära AI-tjänsterna, medan motsvarande siffra bland anställda bara är 65 procent. Men det är inte bara kunskap om AI som skiljer sig mellan grupperna – utan även användningsmönster.

Studenter använder främst AI till avancerade ändamål som att analysera rapporter eller dokument (66 procent) och till kodning (41 procent). Bland de anställda är dessa siffror lägre: 31 procent respektive 7 procent.

– Studenter ligger i framkant när det gäller att utnyttja potentialen i AI och det är en trend som kan forma framtidens arbetsliv. Den stora frågan är hur arbetsplatser kan ta inspiration från studenternas innovativa användning av AI, säger Aisha Petter, vd på STRATO.

Använder AI även privat

Undersökningen visar också att AI spelar en betydande roll även i studenternas privatliv. En av fyra studenter (26 procent) använder AI både privat och i studierna, vilket är nästan dubbelt så mycket som de anställda som använder AI privat och i jobbet (14 procent). Det är dock bara 13 procent av studenterna och 9 procent av de anställda som använder AI varje dag.

– Studenter använder AI bland annat för att effektivisera arbetsflöden, lösa komplexa problem och frigöra tid för kreativt tänkande. Detta kan företag också göra, genom att främja utbildning om och tillgänglighet till AI för sina medarbetare så att de kan ta vara på teknologins fulla potential, fortsätter Aisha Petter.

Om undersökningen 

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 7–14 augusti 2024. Totalt intervjuades 321 personer med sysselsättning som egna företagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). 

Nyckelord:

Profilbild för Noelle Feuer