För många småföretagare är AI redan ett konkret stöd i vardagen, framför allt för att effektivisera och förenkla arbetsflöden. Men intresset svalnar snabbt om kostnaden är för hög, visar en ny undersökning.
Trots att AI på kort tid har gått från framtidsvision till praktiskt verktyg i många företag, är inte alla småföretag övertygade. I en ny undersökning som YouGov har genomfört på uppdrag av STRATO:s moderbolag IONOS delar småföretagare i sju länder – däribland Sverige – med sig av sina erfarenheter av och förväntningar på AI.
Hälften av de svenska småföretagarna (51 %) anser att den största fördelen med AI är att tekniken förenklar och påskyndar olika processer. Samtidigt uppger fyra av tio (42 %) att AI inte har lett till några konkreta kostnadsbesparingar i deras verksamhet.
Det är tydligt att småföretagare är nyfikna på AI och ser potentialen, men de verkar närma sig tekniken med ett tydligt affärsfokus. För mindre verksamheter måste varje investering löna sig från dag ett. Det räcker inte med visioner och löften.
Var femte småföretagare: AI inte aktuellt
För att AI ska bli ett realistiskt alternativ för fler småföretag behöver priset vara rätt. Nästan hälften (45 %) av de svarande säger att de bara kan tänka sig att använda AI om det är kostnadsfritt eller kostar mindre än 1 procent av företagets månatliga omsättning. Samtidigt uppger var femte (19 %) att AI inte alls är aktuellt för deras verksamhet i dagsläget.
För att AI ska slå igenom på riktigt bland småföretag krävs lösningar som inte bara är tekniskt smarta, utan också begripliga, tillgängliga och prisvärda. Våra kunder är ofta egenföretagare eller små bolag utan egna IT-resurser. För dem handlar AI inte om att ligga i teknikens framkant, utan om att frigöra tid, minska stress och få vardagen att fungera bättre.
Behöver du inspiration i hur du kan använda AI som småföretagare? Läs våra tips här!