Fem tips: så kan du som e-handlare förbereda dig för julhandeln

Fem tips: så kan du som e-handlare förbereda dig för julhandeln

Julhandeln är oftast en stressig tid, oavsett om man driver en webbshop eller en fysisk butik. Därför är det viktigt att vara väl förberedd inför julhandeln och efterföljande reor. I det här blogginlägget delar vi med oss av tips som hjälper dig att hantera julhandeln smidigt och framgångsrikt.

Köpkraften i de svenska hushållen har minskat till följd av det ekonomiska läget. Enligt Julhandelsrapporten väntas handeln i december minska med 2,5 miljarder jämfört med förra året. Detta trots att hushållens konsumtionsutrymme förväntas minska med 6,7 miljarder för samma period. Svenskarna prioriterar därmed julinköpen trots tuffa ekonomiska tider och det visar att julhandeln är motståndskraftig då den förväntade minskningen är mindre än minskningen av hushållens köpkraft, enligt Julhandelsrapporten. Dessutom har e-handeln ökat med 2 procent hittills i år och 63 procent av svenskarna tror att de kommer att handla julklappar på nätet i år.

För att även du som äger en webbshop ska slippa stressa kring jul är förberedelserna avgörande. Nedan delar vi med oss av fem tips som hjälper dig till en framgångsrik och lugn julhandel.

1. Skapa Trygghet

Allt fler oroar sig för att utsättas för bedrägerier av oseriösa aktörer inom e-handeln. Det är därför viktigt att dina kunder kan känna sig trygga med att handla från dig. Hos Svensk Handel kan du ansöka om en Trygg E-handel-certifiering, vilken intygar för potentiella kunder att det är tryggt och säkert att handla i din webbshop.

2. Paketspårning och leveransgaranti

Överbelastade leveranstjänster och osäkra leveranstider är vanliga utmaningar runt julen.

För att hantera den ökade efterfrågan och skapa en smidig upplevelse för dina kunder kan du koppla din webbutik till logistikleverantörer som erbjuder “click and collect”. Det ger kunder möjligheten att hämta sina paket när det passar dem bäst. Att erbjuda expressleverans bidrar även till att skapa en smidig upplevelse för kunderna, särskilt de som är ute i sista minuten.

3. Anpassa leveransalternativen efter kunden

Generellt föredrar svenskarna att få sina paket levererade till utlämningsställen, enligt Postnords e-barometer. Rapporten visar dock att preferenserna varierar beroende på var i landet man bor. I mindre städer och orter föredras nämligen leverans till dörren. Därför kan det vara värdefullt att anpassa leveransalternativen baserat på var i landet dina kunder befinner sig.

4. Returer och returrätt

Hantering av returer spelar en minst lika viktig roll för kundens upplevelse av ditt företag som själva köpet. Särskilt vid julen ökar risken för returer, då många köper presenter. Att erbjuda gratis returer och förlängd returtid är ett bra knep i presenttider. Det kan dels avlasta dig som e-handlare när returer kan spridas ut över mer tid, men även underlätta för kunderna. Dessutom kan det ge fler kunder: Enligt Postnord har 26 procent avstått ett köp från e-handlare för att inte returalternativen passade, medan 42 procent avstått för att det har varit svårt att hitta returinformation.

Vill du lära dig mer om hur du bäst hanterar returer runt jul, och hur du kan förebygga en del av dem? Läs mer här.

5. Skapa rätt atmosfär och erbjud förmånliga kampanjer

Genom att anpassa utseendet i din webbshop efter säsong hjälper du dina kunder att komma i rätt stämning. Ge därför din webbshop en varm och inbjudande julkänsla inför helgerna. Undvik dock irriterande effekter som påtvingad musik eller digitala snöflingor.

Utöver rätt julstämning kan du locka kunder genom smarta kampanjer, exempelvis en digital adventskalender med dagliga priser eller rabatter. Sådana erbjudanden kan få kunder att återkomma till din webbshop kontinuerligt inför jul.

Vill du starta din egen webbshop?

Till STRATO Webbshop

Dela

För att kunna kommentera måste du först godkänna våra dataskyddsbestämmelser och cookies. Annars kan vi av dataskyddsskäl inte registrera några av dina personuppgifter.

För att göra det klickar du på den blåa knappen ”Godkänn” längst ner i webbläsarfönstret. Efter att ha laddat om sidan kan du skriva din kommentar.

 

Den här webbplatsen använder cookies bland annat för Google Analytics. Detta meddelande kvarstår tills du accepterar cookies! Info