Tio tips inför Black Friday och Cyber Monday

Tio tips inför Black Friday och Cyber Monday

Oavsett om man driver en butik fysiskt eller online är tiden inför jul särskilt viktig och innebär hög försäljning för många butiksägare. På senare år spelar dessutom Black Friday och Cyber Monday en viktig roll för försäljningen. Här delar vi med oss av tips för hur du kan förbereda dig optimalt inför de två dagarna.

Ingen internetanvändare eller konsument har kunnat undgå Black Friday och Cyber Monday de senaste åren. Det finns annonser överallt och löftena om de mest spektakulära erbjudandena haglar. Många ser dessa dagar som perfekta tillfällen för att inhandla julklappar till nära och kära. För dig som driver en webbshop betyder detta en stor försäljningspotential.

Var kommer Black Friday ifrån?

Likt många andra trender har Black Friday sitt ursprung i USA. Ursprungligen var det endast en populär dag som följde Thanksgiving, som alltid firas den fjärde torsdagen i november. Dagen anses också vara starten för julhandeln i USA, både online och offline. I år infaller Black Friday den 24 november.

En titt på Google Trends avslöjar hur ofta Black Friday har googlats i Sverige de senaste åren.

Statistik över sökningar på “Black Friday” i Sverige under de senaste 15 åren.

Statistik över sökningar på “Black Friday” i Sverige under de senaste 15 åren.

De senaste åren har det kommit rapporter om att antalet bedrägeriförsök har ökat i samband med Black Friday. Som seriös aktör bör du därför certifiera din webbshop så att dina kunder känner sig trygga. Läs mer om hur du gör det och andra bra tips för hur du lyckas med din webbshop här.

Cyber Monday

Under lång tid var Black Friday-erbjudanden främst inriktade på fysiska butiker. Online-återförsäljare lanserade därför Cyber Monday, som följer efter Black Friday och kommer att äga rum den 27 november i år. Cyber Monday erbjuder också stora rabatter.

Stora företag som Amazon har gjort konceptet Cyber Monday globalt känt och framgångsrikt, och i likhet med Black Friday förlängs Cyber Monday ofta till en vecka. Som du kan se erbjuder båda dagarna stor potential för merförsäljning och att locka till sig nya kunder. Följande tio tips hjälper dig att på bästa sätt dra nytta av dagarna för din butik.

Tio tips inför Black Friday och Cyber Monday i din webbshop

  1. Fokus under båda dagarna är specialerbjudanden för enskilda produkter. Därför är det viktigt att välja ut rätt produkter för dina kampanjer. Aktuella storsäljare och potentiella julklappar passar särskilt bra. En titt på tidigare år kan vara till hjälp: Vilka produkter sålde särskilt bra under samma period?
  2. Utnyttja möjligheten att frigöra utrymme genom att sälja kvarvarande lager av äldre produkter. Har du mindre populära produkter som inte säljer så mycket? Med rätt erbjudande kommer du definitivt att få ut dem bland folket.
  3. Marknadsför dina erbjudanden ordentligt så att så många som möjligt får reda på dem. För att göra detta, ändra din butiks banner och peka ut kampanjer eller installera ett bildspel på hemsidan och populära undersidor där du annonserar erbjudandena. Viktigt: informera alltid dina kunder om tillgänglighet och leverans.
  4. Skapa en egen landningssida för alla dina erbjudanden. På så sätt kan du placera dem ännu mer i förgrunden och uppmuntra dina kunder att köpa flera produkter samtidigt.
  5. Använd nyhetsbrev för att informera återkommande kunder om erbjudanden i förväg. Detta skapar en förväntan och hjälper till att säkerställa att dina kunder hamnar på din webbplats dessa dagar och inte hos andra leverantörer via Google.
  6. Se till att ha personalstöd vid behov för frakt inför jul. På så sätt kan du behandla alla ytterligare beställningar i tid och undvika frustration.
  7. Se till att alltid ange det tidigare priset på alla rabatterade produkter så att kunder enkelt direkt kan se hur mycket de sparar om de handlar under kampanjen.
  8. Informera dina kunder om när de senast behöver beställa för att deras produkter ska komma fram i tid till jul. Detta gör att du slipper frustrerade och missnöjda kunder. Var även tydlig med information om när dina kampanjer med rabatterade priser upphör.
  9. Tänk på att det faktum att arbetet inte är över direkt när rea-perioder och julen är över. Dessa följs nämligen ofta av många beställningar och returer. Många människor spenderar pengarna de fått i present och lämnar tillbaka oönskade eller dubbla gåvor. Se därför till att ha bemanning även inför detta.
  10. Om du vill mäta resultatet av dina Black Friday- och Cyber Monday-kampanjer kan du integrera Google Analytics 4 i din butik. 

Grön fredag och andra kampanjer som motsvarighet till erbjudande och rabatter

Många konsumenter är på jakt efter rabatter – särskilt nu i ekonomiskt utmanande tider. Samtidigt får allt fler människor ett större intresse för sin egen påverkan på samhället och miljö, och vill handla mer hållbart och ifrågasätter produkters ursprung. Bland annat visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2022/2023 att hela 87 procent av svenskarna i någon mån aktivt väljer att handla från företag de upplever som hållbara. Därför bör du överväga om och hur Black Friday och Cyber Monday passar för dina varumärken och din målgrupp. Om du är engagerad i hållbarhet kan du istället använda Black Friday för att positionera dig mot överdriven konsumtion.

Exempelvis har den svenska nätbutiken Matsmart lanserat “Super Smart Weeks” och “Circular Monday”. Under rabattveckorna erbjuder de inte bara 10 procents rabatt till kunderna – de sparar också mat. En annan idé är att kombinera rabatter med insamlingar för att investera försäljningsintäkterna i specifika projekt.

Vissa företag tar det ytterligare ett steg längre och deltar i den så kallade “Gröna fredagen”. Många av dem, som Picture Organic Clothing, är engagerade i hållbarhetsfrågor. Under Black Friday 2019 drev de en kampanj som ämnade att avskräcka sina kunder från att handla då de vill uppmärksamma onödig konsumtion. De gick till och med så långt att de medvetet stängde ner sina onlinebutiker denna dag. Ett sådant drag kan därefter enkelt marknadsföras på sociala medier, till exempel genom att föreslå att du går ut i naturen eller staden den dagen istället för att handla online:

Ett Instagram-inlägg från Picture Organic Clothing som säger att deras webbshop är stängd med anledning av Green Friday

Att helt stänga ner under en dag som kan betyda mycket försäljning kan låta kontraproduktivt – men det kan faktiskt löna sig. Om du fokuserar på hållbarhet och medveten konsumtion kan en sådan kampanj definitivt stärka din målgrupps uppfattning om ditt företag. 

Oavsett om du beslutar dig för att gå på det gröna spåret eller Black Friday-spåret bör du fundera noga över vilken väg du vill ta. Bestämmer du dig för att stänga ner helt ett år och informera om medveten konsumtion blir det nämligen svårt att delta i Black Friday eller Cyber Monday de kommande åren. Det skulle nämligen kunna medföra stor skada på din trovärdighet.

Oavsett vilket önskar vi er alla en lyckad tid inför julen och en god försäljning!

Vill du starta din egen webbshop?

Till STRATO Webbshop

Dela

 

Den här webbplatsen använder cookies bland annat för Google Analytics. Detta meddelande kvarstår tills du accepterar cookies! Info