Hantera problem med nya toppdomäner: De bästa tipsen
Införandet av nya generiska toppdomäner var tänkt att lätta på trycket på domänmarknaden. Teoretiskt sett var alla termer som uppfyllde riktlinjerna från ICANN plötsligt möjliga. Denna frihet ledde inte bara till en mängd udda förslag som .guru, .sucks eller .wtf, utan i vissa fall också till problem med de nya toppdomänerna.
Nya toppdomäner: Problem och begränsningar vid registrering
ICANN:s beslut att släppa på adresstilldelningen och skapa nya toppdomäner togs emot väl redan från början. Bara några månader efter att projektet tillkännagavs grundades de första initiativen och lämnade in ansökningar till administrationskontoret - inklusive företag, städer och kommuner samt ideella organisationer. Förslagen sträckte sig från varumärkesdomäner som .apple eller .bmw till ändelser med regional referens som .berlin eller .hamburg och generella termer som .love, .blog eller .shop.
Men vad händer om konkurrenterna eller kritikerna använder den ändelse som matchar ditt eget varumärke, produktsortiment eller affärsområde? Tillgängligheten av en domänändelse och användarvillkoren avgörs i slutändan av den organisation som framgångsrikt ansöker till ICANN om att få bli domännamnsregister. Resultatet blev en rad utdragna tvister där olika intressegrupper gjorde anspråk på vissa toppdomäner och försökte utesluta dem från allmän användning - i vissa fall med framgång. Av denna anledning finns det många exklusiva toppdomäner bland de nya ändelserna, som inte alls eller endast i begränsad utsträckning är tillgängliga för privata användare.
Varumärken nTLDs
Varumärkesdomäner är nTLD:er som är avsedda att uteslutande användas av varumärkesinnehavare. Ungefär en tredjedel av de ansökningar som ICANN behandlade kom från företag och organisationer som ville registrera sig som administratörer av sina egna varumärkesdomäner - däribland internationella aktörer som Apple, Google och BMW. Ofta handlar ansökan inte nödvändigtvis om fördelarna med ett enskilt domäntillägg. Även rädslan för cybersquatting - att domäntillägget tas i anspråk av en annan sökande - motiverar människor att ta detta steg.
För övrigt finns det knappast någon risk för privatpersoner med nya toppdomäner med varumärkesreferens: eftersom de varumärkesskyddade nTLD:erna inte erbjuds av konventionella leverantörer finns det ingen risk att av misstag registrera en domänändelse som skyddas av varumärkeslagstiftningen.
Vill du veta mer om cybersquatting och skillnaderna mot domängrabbing? I vår artikel om domaingrabbing och cybersquatting kan du läsa mer om de två registreringsmetoderna.
Domänändelser med CPE-status
“Community Priority Evaluation” (CPE) infördes av ICANN för att intressegrupper ska kunna hävda sig mot finansiellt starka företag när de ansöker om populära ändelser. Om en community-ansökan lämnas in ska den prioriteras framför konventionella ansökningar - förutsatt att det kan bevisas att en stor del av det relevanta samhället stöder ansökan om domänen. Webbplatsoperatörer är i allmänhet endast berättigade till domäner med CPE-status om de är del av samhället eller respektive affärssektor. Exempelvis riktar sig ändelsen .hotel uteslutande till hotell, hotellkedjor, hotellföreningar och hotellmarknadsföringsorganisationer. För att undvika problem med nya toppdomäner i denna kategori, t.ex. blockering av din egen domän eller rättsliga tvister, bör du i förväg kontrollera om du uppfyller de nödvändiga kraven.
Regionala nTLD:er
Domäner med en regional referens har etablerat sig mycket framgångsrikt under de senaste åren. Nya domänändelser som .berlin, .hamburg eller .bayern har den fördelen att de placerar en webbplats som är märkt på detta sätt direkt i ett regionalt sammanhang och därmed specifikt vänder sig till den önskade läsekretsen. För att registrera en regional nTLD måste webbplatsoperatörer vanligtvis bevisa att de har en bostadsort eller ett företag i den relevanta regionen. Detta för att säkerställa att nTLD:n inte används på ett vilseledande sätt. Ett populärt tips för att använda dessa nya TLD:er: Domänregistrering är ofta möjlig genom lokala förvaltare som agerar som registranter för de faktiska innehavarna.
Tvist om tilldelning av nya toppdomäner
Slutkunder betalar en månadsavgift för att registrera en domän. För administrationerna av populära nya toppdomäner är det därför en lukrativ affär att tillhandahålla adressförkortningar. Det grundläggande problemet med nya toppdomäner med höga registreringsvolymer: Finansiellt starka företag är beredda att betala miljontals kronor för tilldelningslicenserna. Ideella organisationer å andra sidan vill gärna lägga beslag på en del av de nya domänerna. Enskilda företags ansträngningar att använda generella nTLD:er som varumärkesdomäner utgör ytterligare en konfliktpotential.
ICANN:s riktlinjer utesluter i allmänhet exklusiv användning av allmänna språktermer. Det administrativa organets beslut har dock upprepade gånger tidigare lett till irritation.
Ferrero säkrar .kinder-domän
Den ursprungligen generella domänändelsen .kinder har varit den officiella varumärkesdomänen för konfektyrtillverkaren Ferreros produktlinje med samma namn sedan 2015. Detta kritiserades skarpt inte bara av det tyska barnskyddsförbundet, utan även av den tyska förbundsdagens barnkommission. Invändningen kom dock för sent. ICANN följde Ferreros argument att termen “kinder” endast är vanlig i Tyskland, medan företagets eget varumärke är internationellt giltigt. Företaget får dock endast använda domänen för att marknadsföra sina chokladprodukter. ICANN förbjuder användning av nTLD:n för interneterbjudanden riktade till barn i allmänhet.
Amazon kämpar för .amazon i flera år
Onlinepostorderföretaget Amazon hade till en början mindre tur. När företaget ansökte om ändelsen .amazon 2012 fick man böja sig för en invändning från Amazon Cooperation Treaty Organisation (ACTO), en grupp som främjar utvecklingen av Amazonasbäckenet. Gruppen, som leds av Brasilien och Peru, ville använda domänen för webbplatser om miljöskyddsåtgärder och för informationssidor om ursprungsbefolkningars rättigheter på grund av den språkliga likheten med Amazonfloden. Alliansen insisterade också på en ICANN-maxim enligt vilken geografiska kategorier åtnjuter särskilt skydd.
år 2019, hela sju år senare, ställde sig ICANN på storföretagets sida och gav Amazon rätten att använda .amazon som varumärkes-TLD - till ACTO-medlemmarnas förtret, som under tvistens gång hade erbjudits Kindle-läsare och andra produkter till ett värde av fem miljoner dollar av Amazon.
Förprogrammerade problem med nya toppdomäner
Det finns också adressförkortningar bland de fritt tillgängliga nTLD:erna som riskerar att bli föremål för rättsliga tvister. Framför allt har domänändelser som har potential att förtala företag, varumärken eller individer kritiserats. Ändelserna .sucks, .porn och .wtf har fått stor uppmärksamhet i media. För att undvika förelägganden bör webbplatsoperatörer iaktta försiktighet när de använder sådana domänändelser.
.sucks - en domän som suger
Det engelska uttrycket “this sucks” översätts ungefär till “det suger” och används vanligtvis för att uttrycka missnöje med en person eller en omständighet. Varumärkesinnehavare ser en risk att denna nya toppdomän kommer att användas främst för förtal och försöker motverka detta med defensiva registreringar. Liknande beteende kan också observeras bland kändisar: Sångerskan Taylor Swift reserverade till exempel både domänen .sucks för sitt namn och dess motsvarighet .porn under 2015.
Vox Populi, det domänregister som ansvarar för .sucks-domänerna, ser inga problem med den nya toppdomänen. Registret ser snarare ändelsen som en möjlighet för företag att föra en dialog med kunder och konsumenter.
Varför defensiva registreringar är onödiga
Domäntillägg som .sucks, .wtf och .porn är endast problematiska om de registreras i kombination med varumärken eller egennamn. Medan driften av webbplatsen www.monday.sucks
är helt invändningsfri, utgör Internetadresser som www.hier-marke-einfügen.sucks
i allmänhet ett intrång i varumärkesrätten om de inte drivs av rättighetsinnehavarna själva.
För att skydda dina varumärkesrättigheter behöver du inte nödvändigtvis registrera de problematiska TLD:erna själv: Med Trademark Clearinghouse och Uniform Rapid Suspension (URS) tillhandahåller ICANN två effektiva förfaranden för att vidta åtgärder mot obehöriga domänregistreringar. Trademark Clearinghouse fungerar som ett centralt register där varumärken kan deponeras. Så snart nya topp- eller andranivådomäner ansöks som duplicerar den deponerade dataposten, informeras motsvarande varumärkesinnehavare. Varumärkesinnehavare kan använda Uniform Rapid Suspension för att få Internetadressen upphävd i händelse av bevisligen liknande domäner eller missbruk av registreringar.
Nya toppdomäner, generiska ändelser, landsspecifika toppdomäner? Och hur är det med andra- och tredjenivådomäner? På andra ställen i Digital Guide ger vi dig all information du behöver om de olika domäntyperna!