Det finns många olika alternativ och strategier för att på ett lönsamt sätt marknadsföra innehåll, produkter och tjänster på nätet. Förutom traditionella reklamkampanjer (t.ex. reklambanners eller videor) kan du även fånga kundernas uppmärksamhet inom e-handeln, framför allt med hjälp av internetspecifika metoder: Åtgärder som sökmotor-, affiliate- och social media-marknadsföring samt olika optimeringar av webbshoppen är en del av marknadsföringen på nätet. I vår guide om marknadsföring på nätet har vi sammanställt grunderna och massor av expertkunskap om dessa och många andra metoder. Precis som de sex underområdena i IONOS Digital Guide innehåller även kategorin "Onlinemarknadsföring" massor av tips och information för alla kunskapsnivåer.
Vem är guiden för onlinemarknadsföring till för?
Från oerfarna nybörjare till erfarna proffs - online-marknadsföringsguiden ger alla relevant kunskap för framgångsrik marknadsföring på Internet. Grundläggande och avancerad kunskap om onlinemarknadsföring är en lika stor del av guiden som specifik information om onlinemarknadsföring som bygger på tidigare kunskaper (t.ex. i artiklar som "Cloaking - ett SEO-no-go" eller "Canvas fingerprinting - webbspårning utan cookies"). Internethandlare, onlinemarknadsförare och läsare som vill bli sådana drar nytta av innehållet. Men det är inte bara för dem som guiden är värd en titt: många artiklar kan också hjälpa små och medelstora företag att komma igång med e-handel eller att utöka sin befintliga kunskap om marknadsföring på nätet (t.ex. "Affärsplan för webbutiken", "8 tips för framgångsrik marknadsföring av webbutiker" eller "Framgångsrik marknadsföring i sociala medier").
Strukturen i guiden för marknadsföring på nätet
Artiklarna är indelade i fyra olika underkategorier. Avsnittet "Sälja på Internet" handlar i första hand om att starta och driva en webbutik ur operatörens perspektiv. Förutom grunderna i onlinemarknadsföring visas här också många möjligheter att uppgradera en onlinebutik. I avsnittet "Sociala medier" får du detaljerad information om kundanskaffning och kampanjdesign i sociala medier i allmänhet och i synnerhet (via Facebook, Twitter, Instagram etc.). Under "Sökmotormarknadsföring" hittar du allt du behöver veta om sökmotoroptimering (SEO) och sökmotorannonsering (SEA) samt användbara tips om onlinemarknadsföring med tillhörande program, verktyg och förfaranden. Avsnittet "Webbanalys" utgör den fjärde och sista underkategorin, där olika metoder och verktyg för att registrera webbplatsbesökarnas användarbeteende och skapa webbstatistik (t.ex. med Google Analytics) behandlas mer ingående. Med Online Marketing Guide från IONOS har du ett uppslagsverk på nätet med koncentrerad kunskap till hands, som ger dig omfattande och begriplig kunskap om internethandel och marknadsföring på internet.