Hur man använder ARK-serverkommandon
ARK: Survival Evolved är ett överlevnadsspel för flera spelare. ARK-serverkommandon är viktiga när du konfigurerar din ARK-server. De fastställer spel- och serverreglerna, bestämmer kommunikationen i spelet och ändrar spelinställningarna. Vi visar dig vilka serverkommandon du bör känna till och hur du sparar dina konfigurationer.
Vad är serverkommandon i ARK: Survival Evolved?
Du bestämmer reglerna för multiplayer-spelet ARK: Survival Evolved när du har din egen ARK dedikerad server. Som serveradministratör kan du konfigurera din ARK-server efter eget tycke och välja inställningar för spelvärldar och spelare. Du kan t.ex. bestämma om ARK fusk ska tillåtas eller inte, om spelare ska vitlistas och vilka spelfunktioner som ska användas. ARK-serverkommandona är användbara om du ska konfigurera en ny server eller utföra omkonfigurering och servermigrering.
Hur man använder och sparar ARK-serverkommandon
Det kan ta mycket tid och ansträngning att konfigurera din egen server för ARK: Survival Evolved. Se till att dina inställningar inte går förlorade när du stänger av datorn. Tillämpa helt enkelt serverkommandona och lagra och automatisera dem i GameUserSettings.ini filen.
Filen GameUserSettings.ini lagrar serverns kommandon och läser dem när servern startar. Filen kör konfigurationerna efter omstart. Öppna sökvägen ShooterGame\Saved\Config\WindowsServer\GameUserSettings.ini
med en textredigerare för att komma åt filen.
Leta efter ServerSettings. Du kan ange ett eller flera kommandon. Varje kommando måste stå på en egen rad. Spara filen så att kommandot/kommandona körs automatiskt varje gång du startar servern.
Viktiga serverkommandon för ARK: Survival Evolved
I följande översikt presenteras de viktigaste ARK-serverkommandona och deras funktioner.
Kommando för server | Funktion |
---|---|
ServerPVE | Aktiverar PVE och inaktiverar PVP, hindrar spelare från att döda varandra. |
ServerHardcore | Aktiverar hardcore-läge, spelarna faller till nivå 1 efter varje död. |
ServerKorshår | Aktiverar hårkorsfunktionen för att rikta in sig på varelser och spelare. |
ServerForceNoHUD | Spelarnamn visas inte längre ovanför karaktärer. |
AltSparaDirectoryName | Sparar serverfilerna i en annan mapp. |
GlobalVoiceChat | Aktiverar den globala röstchatten, så att alla deltagande spelare kan höra varandra. |
NärhetChat | Möjliggör textchatt endast för spelare som befinner sig i närheten av varandra. |
NoTributeNedladdningar | Förhindrar externa nedladdningar av spelkaraktärer eller dinos. |
Tillåt tredjepartsspelare | Aktiverar tredjepersonsvy för spelare. |
AlwaysNotifyPlayerLeft | Aktiverar meddelande när spelaren lämnar servern. |
DontAlwaysNotifyPlayerJoined | Avaktiverar meddelande när en spelare ansluter till servern. |
MapPlayerLocation | Aktiverar positionsindikatorn för din karaktär på kartan. |
DifficultyOffset=[värde] | Justerar serverns svårighetsgrad till det “värde” som angetts, t.ex. 0 för normal eller 1 för en svårighetsgrad som är tre gånger svårare. |
bAvaktiveraStrukturDekayPVE | Avaktiverar den automatiska förstörelsetimern för strukturer i PVE-läget. |
bAllowFlyerCarryPVE | Flygande varelser kan också bära last i PVE-läget. |
MaxStructuresInRange=[värde] | Definierar det minsta standardavståndet till motståndarnas strukturer kan definieras i “value”. |
AktiveraPVPGamma | Justerar gamma-inställningar i PVP-läge. |
DisablePvEGamma=[true/false] | Tillåter eller förbjuder att gamma-inställningar justeras i PVE-läget med värdena “true” och “false”. |
DayCycleSpeedScale=[värde] | Konfigurerar hastigheten för ändring av dag/natt. |
NightTimeSpeedScale=[värde] | Konfigurerar längden på natten. |
DayTimeSpeedScale=[värde] | Konfigurerar längden på dagen. |
DinoDamageMultiplier=[värde] | Bestämmer hur mycket skada dinosaurierna får. |
PlayerDamageMultiplier=[värde] | Bestämmer hur mycket skada spelarna får. |
StructureDamageMultiplier=[värde] | Fastställer mängden skador på strukturer. |
PlayerResistanceMultiplier=[värde] | Konfigurerar spelkaraktärernas värden för motståndsnivå. |
DinoResistanceMultiplier=[värde] | Konfigurerar värdena för dinos motståndskraft. |
StructureResistanceMultiplier=[värde] | Konfigurerar strukturernas värden för motståndsnivå. |
TamingSpeedMultiplier=[värde] | Bestämmer hur lång tid det tar för spelarna att tämja varelser. |
XPMultiplier=[värde]] | Konfigurerar multiplikatorn för rollfigurernas erfarenhetspoäng. |
HarvestAmountMultiplier=[värde] | Definierar skördens avkastning i spelet. |
PlayerCharacterWaterDrainMultiplier=[värde] | Ökar eller minskar rollfigurernas vattenförbrukning. |
PlayerCharacterFoodDrainMultiplier=[värde] | Ökar eller minskar rollpersonernas matkonsumtion. |
DinoCharacterFoodDrainMultiplier=[värde] | Ökar eller minskar dinosens matkonsumtion. |
PlayerCharacterStaminaDrainMultiplier=[värde] | Konfigurerar rollpersonernas uthållighet. |
DinoCharacterStaminaDrainMultiplier=[värde] | Konfigurerar dinos uthållighet. |
PlayerCharacterHealthRecoveryMultiplier=[värde] | Definierar den tid som rollpersonerna behöver för att återskapa sin hälsa. |
DinoCharacterHealthRecoveryMultiplier=[värde] | Definierar den tid som dinos behöver för att återhämta sin hälsa. |
DinoCountMultiplier=[värde] | Bestämmer antalet dinosaurier i spelet. |
HarvestHealthMultiplier=[värde] | Definierar mängden avkastning från en specifik skörd. |
PvEStructureDecayDestructionPeriod=[värde] | Definierar den period efter vilken avklingning sker i PVE-läge. |
ClampResourceHarvestDamager=[true/false] | Bestämmer om en varelses skada i närstrid påverkar dess avkastning i procent vid insamling av föremål och resurser. |
ResourcesRespawnPeriodMultiplier=[värde] | Definierar resursens respawn-tid. |
ResourceNoReplenishRadiusPlayers=[värde] | Definierar radien för respawn av resurser runt karaktärer. |
ResourceNoReplenishRadiusStructures=[värde] | Definierar radien för respawn av resurser runt strukturer. |
KickIdlePlayersPeriod=[värde] | Definierar spelarnas tillåtna inaktivitetstid innan de automatiskt kopplas bort från ARK-servern. Standardvärdet för inaktivitet är 2400. |
AutoSavePeriodMinutes=[värde] | Definierar hur ofta statusen för avbrott sparas automatiskt. Standardintervallet är 15. |
PvPZoneStructureDamageMultiplier=[värde] | Ställer in hur mycket skada som tillfogas strukturer och byggnader nära grottor eller på höjder. |
ActiveMods=[Mod-ID] | Möjliggör användning av flera mods på en server med hjälp av Mod-ID. |
MapModID=[MapModID] | Definierar den karta som servern ska använda för spelet med hjälp av MapMod-ID. |
GameModIds=[GameMod-ID] | Bestämmer vilka mods som ska vara aktiva på vilken server med hjälp av GameMod-ID. |
MaxTamedDinos=[värde] | Bestämmer det maximala antalet dinos som kan tämjas på servern. Standardvärdet är 4000. |
SpectatorPassword=[lösenord] | Ställer in lösenordet för åskådarläget i spelet. |
AllowCaveBuildingPvE=[true/false] | Avgör om strukturer kan byggas i grottor med “true” eller “false”. |
RCONEnabled=[true/false] | Aktiverar eller inaktiverar fjärrkonsolen på servern. |
RCONPort=[portnummer] | Definierar den specifika port genom vilken fjärrkonsolen kan nås. |
BanListURL=[URL] | Innehåller den inofficiella förbudslistan för servern. |
bPvEDisableFriendlyFire=[true/false] | Aktiverar eller inaktiverar funktionen för egen eldgivning efter behov. Du kan lägga till kommandot i filen Game.ini på /script/shootergame.shootergamemode .
|
PvPStructureDecay=[sant/falskt] | Bestämmer när strukturer och byggnader börjar förfalla efter att inte ha använts. |
DisableDinoDecayPvE=[true/false] | Aktiverar eller inaktiverar dinosauriernas sönderfall efter en viss tid. |
PvEDinoDecayPeriodMultiplier=[värde] | Ställer in hastigheten med vilken dinos sönderfaller. |
AdminLogging=[sant/falskt] | Bestämmer om administratörskommandon ska sparas i en loggfil. |
PerPlatformMaxStructuresMultiplier=[värde] | Bestämmer det maximala antalet strukturer som tillåts för varje dynamisk plattform. |
MaxPlatformSaddleStructureLimit=[värde] | Fastställer det maximala antalet sadelplattformar. |
bRawSockets | Aktiverar “direct UDP sockets mode” på en privat ARK-server. |
ÖkaPvPRespawnInterval=[sant/falskt] | Bestämmer om cooldown för respawn fortsätter att öka efter att du har dött flera gånger i PVP-strider. Värdet “true” aktiverar den ökande cooldown för respawn. |
ÖkaPvPRespawnIntervalCheckPeriod=[värde] | Definierar tid och intervall för nedkylning av respawn. Du kan definiera väntetiden i sekunder i “value”. Standardinställningen är 300. |
ÖkaPvPRespawnIntervalMultiplikator=[värde] | Anger hur mycket cooldown för återuppståndelse ökar när en karaktär dör flera gånger. Du kan ange multiplikatorn för hur lång tid det ska ta innan en karaktär återuppstår i “värde”. Standardvärdet är 2. |
ÖkaPvPRespawnIntervalBaseAmount=[värde] | Definierar varaktigheten för starten av nedkylningen av respawn i “värde”. 60 är standardinställningen. |
AutoPvETimer=[sant/falskt] | Aktiverar och avaktiverar omkopplingssystemet PVE/PVP. |
AutoPvEStartTimeSeconds=[värde] | Aktiverar och inaktiverar systemtiden för ett PVE/PVP-switchsystem i stället för servertiden. |
AutoPvEStopTimeSeconds=[värde] | Definierar PVP-periodens varaktighet i ett PVE/PVP-bytessystem. Du kan definiera varaktigheten i sekunder från 0 till 86400 i “value”. |
Om du är administratör på din egen server i Minecraft-universumet kan du kolla in vår lista över de viktigaste Kommandon för Minecraft-servern samt hur du hantera en Minecraft-server. Vi har också en översikt över andra spel med dedikerade servrar, som erbjuder praktiskt taget obegränsade spelvärldar som ARK: Survival Evolved.