För att komma åt en webbplats måste internetanvändare ange en unik domän i webbläsaren. Dessa internetadresser ger oftast också en ledtråd om vad webbplatsen handlar om. En domän kan till exempel ange ett centralt tema eller betona namnet på företaget eller varumärket.

Om du inte längre är nöjd med din webbadress kan du när som helst ändra ditt domännamn. För att göra detta behöver du bara registrera en ny domän och länka den till din webbplats. Om du vill att den nya domänen ska dra nytta av din gamla domäns höga sökmotorranking måste du också överväga att använda tekniker för sökmotoroptimering (SEO) när du omdirigerar domänen.

Vad är skillnaden mellan en domänändring och en domänöverföring?

En domänändring innebär att man byter ut en webbplats internetadress, vilket främst påverkar domännamnet.

När en domänöverföring sker byter användarna internetleverantör, vilket innebär att hela webbplatsen (inklusive adressen) överförs till en ny server. I detta fall är det att byta eller registrera en ny domän bara ett extra alternativ (du kan vanligtvis ansöka om en ny domän direkt hos den nya leverantören). Artikeln”Hur man byter domänleverantör” beskriver mer detaljerat hur man överför domäner.

När bör du byta domännamn?

Anledningarna till att skaffa en ny webbadress är ofta ganska triviala. Det kan vara så att webbplatsoperatören helt enkelt inte gillar sin nuvarande webbadress (längre), eller kanske har webbplatsen ändrat inriktning och namnet är inte längre relevant. I sådana fall passar domännamnet helt enkelt inte webbplatsens innehåll.

Även om ett domänbyte i många fall kan vara den perfekta lösningen, är det inte alltid det bästa alternativet. Du bör alltid kontrollera om ett domänbyte är det mest rimliga steget att ta. I vissa fall räcker det med att göra några justeringar på webbplatsen, till exempel via underdomäner (även kallade tredjenivådomäner) eller underkataloger. Du hittar mer information om olika domäntyper i vår digitala guide.

Hur fungerar en domänändring?

Tyvärr kan du inte bara byta domän hos den internetleverantör eller registrator som tillhandahöll din webbadress. När en webbadress från ICANN – den högsta myndigheten inom domäntilldelningsbranschen – tillhandahålls till databasen för ett domännamnssystem kan den inte ändras på ett ögonblick. En domän kan endast överföras till en annan ägare eller raderas. Du måste därför köpa en ny domän och sedan ansluta den till din webbplats.

Domänregistrering

Innan du byter domän måste du ha rättigheterna till den webbadress som du vill använda för din webbplats. När du har hittat och registrerat ett lämpligt domännamn behöver du bara länka den nya adressen till din webbplats. Vissa justeringar av webbserverns inställningar måste dock göras för att överföra webbplatsen till den nya domänen.

Webbserverkonfiguration

Med vissa innehållshanteringssystem (som WordPress och TYPO3) kan du ändra inställningarna i backend för att länka webbplatsens innehåll till den nya domänen. För vissa CMS finns det också speciella plugins som underlättar en enkel övergång från en webbadress till en annan. Du kan läsa mer om alternativen och plugins för att ändra ett WordPress-domännamn i vår artikel om ämnet.

Men även om ett CMS eller plugin tar bort några av stegen i domänändringsprocessen måste du fortfarande utföra vissa interna justeringsprocesser manuellt. Detaljerna i varje process varierar kraftigt beroende på vilken programvara som används. Det finns dock några grundläggande procedurer som du bör känna till:

  • Webbserverkonfigurationen måste justeras för den nya domänen.
  • Om du vill överföra ditt innehåll krypterat behöver du också ett nytt SSL-certifikat. Du kan begära ett sådant från din leverantör och installera den offentliga nyckeln på din webbserver.
  • Om det behövs kan du anpassa dina befintliga omskrivningsregler. Om du byter namn på och omdirigerar enskilda webbsidor med vidarebefordringsregler måste du också göra ändringar i .htaccess-filen.

Hur man överför sökmotorrankningar till en ny domän

Om du bara genomför domänbytet genom att konfigurera webbservern enligt beskrivningen ovan kommer du att stöta på ett problem. Även om webbplatsen kan nås via den nya adressen kommer sökmotorerna att behandla den som helt ny och ge den en motsvarande låg ranking i sökmotorresultaten.

Men att byta domännamn betyder inte nödvändigtvis att du förlorar allt du uppnått med din tidigare webbadress. Om din webbplats lyckats uppnå en bra position i sökresultaten bör du överväga att använda SEO-tekniker när du byter webbadress. Annars riskerar du att förlora den ranking du uppnått med din gamla domän.

Här är vad du behöver göra för att behålla din Google-ranking:

  1. Börja med att öppna Google Search Console. Här ombeds du att verifiera din nya domän och ange din nya webbadress. Det är viktigt att du använder samma konto som du skapade för att registrera din gamla domän.
  2. Om du fortfarande har rättigheterna till den gamla domänen bör du ställa in en 301-omdirigering till den nya webbadressen. Detta bevarar bakåtlänkar och innebär att besökare automatiskt omdirigeras till den nya adressen om de besöker den gamla. I Digital Guide förklarar vi hur du kan ställa in en domänomdirigering. Du kan också begära att din gamla domän raderas av din leverantör så att du inte behöver betala domänavgiften. Det är dock bäst att vänta tills den nya adressen har etablerats. En minimitid på cirka sex månader rekommenderas vanligtvis.
  3. Öppna nu Google Search Console igen och ange webbplatsens XML-sitemap så att Googles webbcrawler kan analysera din online-närvaro. Begär sedan en ny genomsökning av webbplatsen så att Google Index plockar upp den nya domänen så snabbt som möjligt.
  4. Slutligen är det viktigt att hålla koll på rankningen för din domän och webbplats under flera veckor. Google rekommenderar användare som har särskilt stora webbplatser att förlänga denna period till cirka sex månader. Analysverktyg som Google Search Console kan hjälpa till med övervakningsprocessen.
Tips

Äger du en eftertraktad domän som du inte vill behålla? Varför inte sälja den vidare? Läs mer om hur du kan tjäna pengar på domäner.

Bortsett från ovanstående åtgärder är domännamnet ganska oviktigt ur ett SEO-perspektiv. Därför bör en av dina högsta prioriteringar vara att se till att din webbadress är så kortfattad som möjligt och passar målgruppen. Helst bör domänen vara lätt att komma ihåg och så långt möjligt representera webbplatsens innehåll.

Vad mer bör jag tänka på när jag byter domän?

Att ändra ditt domännamn påverkar även följande områden:

  • Om du vill ha ett nytt domännamn och använder ett specialdesignat program, till exempel ett webbanalysverktyg eller en CMS-förlängning, bör du tänka på att även dessa måste konfigureras med den nya internetadressen. Detsamma gäller för användare vars webbplats använder en annonsserver.
  • Interna länkar bör integreras fullt ut i domänstrukturen (och inte bara vidarebefordras via omdirigering).
  • Skriv till alla webbplatser som har bakåtlänkar till din webbplats och informera dem om den nya URL:en för de länkade inläggen.
  • Kom ihåg att ändra dina e-postadresser. Uppdatera all information och alla omnämnanden av din e-postadress och internetadress (till exempel i din e-postsignatur, på sociala medieplattformar och på visitkort).

Om du bestämmer dig för att byta domännamn måste du först koncentrera dig på att justera din webbplats server, annars kommer din webbplats inte att vara tillgänglig via den nya adressen. I många fall kommer din sökmotorranking också att överföras till din nya adress vid ett domännamnsbyte. Om din gamla domäns sökmotoroptimeringstekniker var fördelaktiga och fick positiva betyg av Google kan din goda ranking överföras till den nya domänen på lång sikt.

Gå till huvudmeny