Lokal SEO – förkortning för lokal sökmotoroptimering – spelar en större roll än någonsin. Oavsett om människor söker efter ett kafé i Manchester, en advokat i London eller närmaste leksaksaffär i Birmingham, är lokala sökningar en del av vardagen. Företag som rankas högt i lokala sökresultat kan öka sin synlighet och på ett naturligt sätt attrahera fler kunder.

Lokal SEO är sökmotoroptimering för regionala företag.

Lokal onlinemarknadsföring spelar en viktig roll för företag som är verksamma på regional nivå, eftersom allt fler konsumenter söker efter produkter och tjänster online som är kopplade till en specifik stad eller ett specifikt område. Naturligtvis vill företag med lokal närvaro visas i sökresultaten när användare söker efter erbjudanden i sin region. Potentialen att få nya kunder är enorm om ditt företag kan hittas i lokala sökningar som till exempel ”restauranger i Liverpool”.

För att uppnå detta måste du göra det så enkelt som möjligt för målgruppen att hitta dig. Fokus för lokal SEO ligger på att optimera webbnärvaron för lokal sökning – och därmed synligheten i de lokala sökresultaten. Lokal SEO är en allt viktigare del av allmän sökmotoroptimering.

De tre viktigaste faktorerna som påverkar din placering i lokala sökresultat är:

  1. Relevans (Hur väl matchar ditt företag sökfrågan?)
  2. Avstånd (Hur nära ligger ditt företag den som söker?)
  3. Synlighet (Hur välkänt eller ansett är ditt företag online?)
Notis

Det finns tydliga lokala sökfrågor (som “web design Glasgow”) där användarna inkluderar både en tjänst eller produkt och en stad/region i sin sökning. Men även med allmänna termer (som “web design”) levererar Google ofta lokala resultat baserat på användarens IP-adress eller platsen för deras inloggade Google-konto.

Vilka är målen med lokal SEO?

Vid lokala sökningar placerar Google de mest kända företagsuppgifterna högt upp i sökresultaten. Det huvudsakliga målet med lokal SEO är att få en plats i det så kallade 3-packet – detre bästa lokala sökresultaten som visas tillsammans med Google Maps-snippet.

Bild: Local search result for ‘hair salon Cardiff’
Example of a local search result for ‘hair salon Cardiff’.

Lokala sökresultat visas alltid tillsammans med en förhandsvisning av området i Google Maps. Förutom företagets plats kan användarna snabbt se öppettider, kontaktuppgifter och kundrecensioner. Med ett enda klick på knappen “Webbplats” kommer de direkt till företagets webbplats. Med alternativet “Vägbeskrivning” kan Google Maps beräkna den snabbaste vägen till platsen. Genom att klicka på “Schema” kan användarna boka, planera eller visa tider för tjänster, evenemang eller möten – utan att behöva klicka sig igenom flera sidor.

Sammanslagning av online och offline

Google har kontinuerligt förbättrat lokal sökning i flera år – och det finns goda skäl till det. Att söka efter lokala shoppingalternativ online är ett av de mest populära sätten att använda sökmotorer på. I många fall vidtaranvändarna omedelbara åtgärder efter en lokal sökning – antingengenom att kontakta företaget eller genom att besöka den fysiska butiken. Gränsen mellan online och offline blir alltmer suddig. Detta mönster, där människor söker online men gör sina inköp personligen, kallas ROPO-effekten (Research Online, Purchase Offline).

Lokala sökningar görs också främst på mobila enheter, vilket återspeglar bredare användningstrender. Därför är mobiloptimering (mobil SEO) en viktig del av alla effektiva lokala SEO-strategier.

De tre viktigaste stegen i lokal sökmotoroptimering

En effektiv lokal SEO-strategi bygger på tre viktiga steg. Idealiskt sett är en topprankning i SERP:erna resultatet av en lyckad kombination av tre huvudkomponenter: ditt Google Business-profil, optimering på sidan och det som kallas lokal citering.

Steg 1: Google Business Profile

Ett komplett Google Business Profile (tidigare känt som Google My Business) är viktigt för att få en plats i “3-pack” och lätt kunna hittas på Google Maps. Utan den här profilen kommer ditt företag inte att visas i dessa listor. Dessutom är signalerna som skickas via ditt Google Business Profile bland de viktigaste lokala rankningsfaktorerna.

Google använder all information i din profil för att bestämma din placering i lokala sökningar. Ju mer komplett din profil är, desto bättre är dina chanser att få en bra placering. Företag bör ange korrekta kontaktuppgifter, en tydlig och kortfattad beskrivning av verksamheten och välja den mest relevanta kategorin. Det rekommenderas också att ladda upp foton, till exempel en bild på butiksfasaden. Foton, öppettider och kundrecensioner visas direkt bredvid de lokala sökresultaten.

Steg 2: Optimering på sidan

Samma regler som gäller för traditionell SEO gäller även för lokal SEO, vilket innebär att varje webbplats bör optimeras både tekniskt och innehållsmässigt. Viktiga faktorer är bland annat:

  • en solid sidstruktur, inklusive en webbplatskarta
  • logisk navigering och interna länkar
  • en tydlig URL-struktur

Optimerade metadata och välstrukturerat, unikt innehåll är också viktigt. Se till att formateringen är konsekvent genomgående. Tydliga företagsnamn och korrekta kontaktuppgifter är ett måste. Som alltid gäller att ju mer (högkvalitativ) information du tillhandahåller, desto bättre. On-page-optimering är bara en av de två huvudsakliga SEO-disciplinerna. Off-page-optimering spelar en mindre roll i lokal SEO, men att lägga till länkar från lokalt relevanta källor – såsom bloggar, tidningar eller stadssidor – till din backlink-profil kan förbättra din synlighet avsevärt.

Steg 3: Lokal hänvisning

Lokala omnämnanden bygger vidare på föregående punkt och kan betraktas som en del av off-page-optimering. Precis som i traditionell SEO – där Google ser bakåtlänkar som rekommendationer – förlitar sig lokal SEO på omnämnanden av NAP-data (namn, adress, telefonnummer) som ett tecken på förtroende. För att påverka din ranking positivt bör du publicera dina NAP-data konsekvent på tillförlitliga plattformar.

Lokala omnämnanden kan förekomma i många olika sammanhang och på olika plattformar: bloggar, forum, nyhetsartiklar, mediebevakning, recensionssajter och företagsregister. Du kan manuellt lägga till ditt företag i många register. Som alltid är konsekvens viktigt. Se till att ditt företags namn, adress och telefonnummer har samma format i alla listningar – även små skillnader i format (som 020 XXXX, +4420 XXXX eller 020X XXXX) kan påverka din synlighet. Andra viktiga faktorer för omnämnanden är att välja rätt kategori, lägga till foton och öppettider, fylla i din profil fullständigt och uppmuntra kundrecensioner – både på recensionsplattformar och på Google Places.

Gå till huvudmeny