Röstsökning blir allt populärare för varje år, vilket ökar vikten av att optimera den så att din målgrupp kan hitta dig snabbare. Upptäck de senaste framstegen inom SEO för röstsökning och utforska potentiella optimeringsstrategier för din webbplats.

Vad är röstsökning SEO?

Röstsökning, som den som används på smartphones, har stor inverkan på Googles sökalgoritmer. Därför är det lämpligt att optimera din webbplats för röstsökning, även kallat röstsökning SEO.

Efter att iOS-röstassistenten Siri först introducerades 2011 följde bland annat Google Assistant, Cortana (Microsoft) och Alexa (Amazon). I linje med modellen för tvåvägskommunikation är målet att ha en autentisk konversation med en enhet, eller med andra ord – personen frågar, maskinen svarar. Detta påverkar den vidare utvecklingen av sökalgoritmer, förändrar användarnas sökbeteende och har en avgörande inverkan på SEO. Enligt en undersökning var Amazon Alexa den ledande smarta högtalarenheten i Storbritannien 2022, med en marknadsandel på 46 %. Apples Siri och Google Assistant hade jämförbara andelar på marknaden för röstigenkänning, med 26 % respektive 24 %. Ytterligare undersökningar förutspår en ökning av användningen under de närmaste åren. Aktuella undersökningar om röstsökning pekar otvetydigt på en ytterligare ökning av användningen under de kommande åren. År 2022 förutspådde Demandsage att röstsökning skulle användas av 27 procent av världens befolkning, medan cirka en miljard röstsökningar skulle äga rum varje månad.

Med tanke på den växande betydelsen av röstsökning måste du se till att din webbplats är optimerad för detta. Här är det vettigt att överväga SEO för röstsökning, eftersom det blir allt viktigare för Google och andra sökmotorer.

Varför är det så viktigt att optimera för röstsökning?

För att förbättra din webbplats röstsökoptimering är det viktigt att förstå hur sökfrågor utvecklas till följd av ny teknik. De mest betydande förändringarna gäller språket i sig:

  • Sökfrågorna rör sig bort från det standardiserade skriftspråket och mot ett mer naturligt språkbruk. Det innebär att sökfrågorna blir längre. Istället för ett till tre nyckelord, vilket är det som vanligtvis skrivs in i en sökmotor, består röstsökningar av två till fyra nyckelord med en ökande trend.
  • Detta ökar också relevansen av långa sökord: På grund av det mer naturliga språkbruk är sökorden ofta inbäddade i frågor. Om man till exempel behöver information om en offentlig person kommer röstsökningen troligen inte att vara “Steve Jobs”, utan snarare “Vem är Steve Jobs?”.
  • W-frågor dyker upp gång på gång under röstsökningen, så de måste beaktas för optimering av röstsökningen. Frågeord som ”vem”, ”när” och ”var” används ofta. Röstassistenterna blir också bättre på att förstå prepositioner, så att de nu ger mycket mer lämpliga resultat för röstsökningar som ”flyg från London till Glasgow”.
  • Detta resulterar i en vidare utveckling som också påverkar den klassiska textsökningen: den strukturella övergången från nyckelord till innehåll. Traditionella penganyckelord upplever en nedgång i sökvolym, medan betydelsen av semantiska sammanhang ökar. Utvärderingen av naturliga språkförfrågningar fokuserar nu främst på avsikten bakom förfrågan. Forskning om användarbeteende visar att röstsökning vanligtvis används för att samla in allmän information, medan mer detaljerade frågor och köpbeslut sker i ett senare skede. Följaktligen är innehåll som erbjuder precis information för att besvara sökfrågor den viktigaste faktorn som driver röstsöktrafik till din webbplats, snarare än enskilda nyckelord eller specifika produkter.

Detta nya sökbeteende påverkar i sin tur tekniken, eftersom dess algoritmer ständigt utvecklas. De är utformade för att tillgodose behovet av direkta svar på W-frågorna. Nyare algoritmer riktar sig i allt högre grad mot personaliserat innehåll för att möjliggöra ännu mer individuella sökresultat och skräddarsydda annonser. För denna personalisering tillhandahåller röstassistenter detaljerad information som ett gränssnitt mellan användare, slutanordningar och webbsökning.

Bild: Graphic showing the use of voice assistants in the UK
Around three quarters of UK adults use a voice assistant, with the most popular being Alexa. Sources: https://www.voxlydigital.com/post/the-uk-voice-assistant-market-5-insights-you-need-to-know/ / https://embryo.com/blog/top-30-voice-search-statistics-for-2023/

Vad skiljer röstsökning SEO från klassisk SEO?

Fördelarna med röstfunktionen är uppenbara: Den är direkt, snabb och bekväm och kräver ingen manuell inmatning. Den används för allmänna enhetsfunktioner (samtal, skriva meddelanden, välja låtar etc.) och för sökningar online.

Vem har mest nytta av röst-SEO? Röstsökning är särskilt populärt för mobil sökning. Det används framför allt för att få vägbeskrivningar eller hitta lokala butiker. Detta gör det särskilt relevant för webbplatser med hög mobil trafik och lokal relevans.

Röstfunktionen erbjuder frihet och bekvämlighet, eftersom det inte finns något behov av manuell inmatning. Det är därför den ofta används framför TV:n, i bilen, när man lagar mat, gör DIY eller till och med när man badar – detta är typiska situationer där röstfunktionen används. Förutom sociala nätverk kan därför även motsvarande bloggar och rådgivningssajter (med recept, reparations- eller bygginstruktioner) dra nytta av röstsökning SEO.

I allmänhet använder yngre användargrupper röstsökning mycket oftare än äldre. Medan tonåringar använder funktionen särskilt ofta när de umgås med vänner och för att få hjälp med läxorna, använder vuxna den ofta när de lagar mat eller dikterar texter. Digitala infödingar är mer bekanta med den nya tekniken och röstfunktionen passar särskilt bra för deras användarbeteende (nyckelord: andra skärmen). Om du vill nå en yngre målgrupp med din webbplats är det därför lämpligt att optimera webbplatsen för röstsökning.

Checklista för röstsökning SEO

Röstsökoptimering är ett innovativt område som syftar till att förbättra din webbplats ranking. Här är en checklista över vad du bör tänka på när du optimerar din webbplats för röstsökning.

Anpassa nyckelord

Även om nyckelord inte är fokus för optimering av röstsökning finns det några saker du kan tänka på. Om du vill optimera nyckelord för röstsökning bör du anpassa dem till det talade språket och placera de viktigaste frågeordet på en framträdande plats. Generellt sett blir din webbplats mer synlig i språksökningar om du anpassar termer, fraser och meningar mer efter det talade språket.

Lägg dessutom större vikt vid att optimera för långa sökord som kan hittas via röstsökning. Användare utelämnar ofta fyllnadsord i textsökningar, men det är vettigt att erbjuda dem för optimering av röstsökning. Om dina sökord motsvarar naturligt språk ökar sannolikheten för att de visas i röstsökresultaten.

Notis

En risk med röstsökning är feluttalade varumärkesnamn eller varumärkesnamn som missförstås av röstassistenten. Problem uppstår särskilt med ordspråk, akronymer eller egennamn som inte är på engelska. I detta fall blir SEO för röstsökning en utmaning. Det enda hoppet i detta avseende är att taligenkänningen fortsätter att förbättras snabbt.

Semantisk utvärdering istället för pengaknyckelord

Semantiska korrelationer blir allt viktigare för framgångsrik SEO för röstsökning. Detta gäller särskilt när man optimerar webbplatser för röstsökning, eftersom röstsökningar utvecklas från enskilda nyckelord till semantiskt mer komplexa sökfraser. Du kan förbättra den semantiska läsbarheten på din webbplats genom att lägga vikt vid strukturerade data. Interna länkar hjälper också sökmotorer att bättre förstå sammanhanget i ditt innehåll och leder också till bättre indexering av sidor.

Arbeta med tjänster för att strukturera data

Markup-språket Schema.org utvecklades gemensamt av Google, Bing och Yahoo! 2011 för att standardisera semantiska annoteringar av webbplatser. Det tillhandahåller standardiserade scheman för strukturering av data – grunden för det semantiska webben. Detta kan förbättra maskinläsbarheten av semantiska relationer på ett mer effektivt sätt. Strukturerade data är ofta underutnyttjade, så att införliva Schema.org ger en betydande potential att differentiera sig från konkurrenterna.

Du kan också öka relevansen för din webbplats genom att täcka ett brett spektrum av ämnen. Det är klokt att inkludera alla aspekter som rör dina erbjudanden på din webbplats. Det är viktigt att prioritera, vilket innebär att de viktigaste ämnena, frågorna och svaren ska vara koncisa men informativa och innehålla sökrelevanta termer.

Ge svar

Att använda frågeord är nyckeln till optimering av röstsökning. För att tillgodose de frekventa sökningarna med W-frågor bör du integrera så många frågor som möjligt i ditt innehåll. Inkludera alla frågor som du tror kan ställas om ditt erbjudande. Se till att du inkluderar alla svar på din webbplats – inklusive söktermer. Den klassiska FAQ-strukturen kan fungera som orientering. Ett sätt att avgöra vilka frågor som kan uppstå är att titta i forum.

Det är också användbart att skapa anpassade annonsgrupper eller kampanjer för röstsökningar som tar hänsyn till frågebaserade sökord. Observera att vissa frågeord används oftare än andra. Dessutom hjälper mikrodata röstsökningsanvändare att snabbt hitta rätt svar på sina frågor på din webbplats.

Eftersom Google fortsätter att ge mer direkta svar rekommenderas det att skapa innehåll som kan integreras i en kunskapsgraf. Denna strategi ökar också chansen att upptäckas genom röstsökning.

Använd lokala referenser

Människor använder främst röstsökning på mobila enheter för lokala sökningar. Därför är lokal optimering fördelaktigt när man optimerar för röstsökning. Lokala företag står inför specifika utmaningar på grund av dessa förändringar, men kan också dra stor nytta av det ökande antalet röstsökningar.

Betyg och kundrecensioner är avgörande för framgångsrik lokal SEO, liksom optimering för röstsökning. Uppdatera regelbundet dina kontaktuppgifter och öppettider på Google eller YELP. Det är ofta värt att registrera ditt företag även i andra lokala kataloger.

Kunderna är alltid tacksamma för tydliga och begripliga vägbeskrivningar. Om du nämner närliggande landmärken, platser eller andra regionala referenspunkter är detta särskilt effektivt för optimering av röstsökning. Experimentera med andra sätt att placera lokala särdrag som nyckelord. Användare som vill ha information om en region eller stad kommer då att vara mer benägna att hitta din webbplats framför dina konkurrenters.

Notis

Tänk på att röstassistenten Alexa (Amazon) genererar sina sökresultat för lokala leverantörer från bedömningsportalen YELP.

Håll ögonen på bollen

Meningsfull röst-SEO är endast möjlig om du känner till utvecklingen av relevanta tekniker och användarbeteende. Håll särskilt ett öga på Googles verktyg som Direct Answers eller RankBrain, som syftar till att förstå semantiska sammanhang och integrera artificiell intelligens.

Förändringarna i konsumentbeteendet – såsom trenden mot en andra skärm – är också viktiga för optimering av röstsökning. Optimering av webbinnehåll för röstsökning är därför endast möjlig om man tar hänsyn till de snabbt föränderliga tekniska förutsättningarna.

Vilka är de mest populära röstassistenterna?

För att optimera röstsökningen måste du först ta itu med dagens röstassistenter. De är utformade för att hjälpa dig att navigera och använda enheten (appåtkomst, musikuppspelning, skapa meddelanden) och organisera personligt innehåll (kalender, påminnelser, födelsedagar etc.) med hjälp av taligenkänning. Röstassistenter fungerar därför också som svarverktyg och används som röstsökmotorer, vilket har stor AI-potential. De ses ofta kritiskt när det gäller dataskyddslagar, vilket är anledningen till att många användare fortfarande föredrar det traditionella sättet att söka manuellt.

  • Apples Siri innebar att en röstassistent för första gången blev tillgänglig för en bredare publik. Applikationen startar automatiskt med orden ”Hey, Siri” och skapades för att vara en mobil assistent.
  • Amazon-koncernen lanserade sin egen röstassistent på marknaden med Amazon Echo eller Alexa. Amazon Echo är också avsedd för hemmabruk och säljs som en fristående enhet i form av en högtalare. Med hjälp av röstkommandon spelar den musik, fungerar som väckarklocka, svarar på frågor och hjälper naturligtvis till med shopping på Amazon. Alexa är den mest använda röstassistenten i Storbritannien.
  • OK Google är Googles röstfunktion och en central komponent i Googles digitala assistent. Den kan användas för både Android- och iOS-enheter och är den direkta motsvarigheten till Siri. Applikationen svarar på orden ”OK Google”.
  • Bixby är Samsungs röstassistent som också kan hantera smarta hem. De viktigaste funktionerna är Bixby Voice, Vision, Home och Reminder.
  • Cortana har varit fast integrerad i Microsofts operativsystem sedan Windows 10 och finns även tillgänglig för Android- och iOS-mobiler, vilket gör den tillgänglig för en bredare publik.
Gå till huvudmeny