Sälja konst på nätet – så här gör du

Webbshop
Advanced
12 månader
0 kr/mån

därefter 249 kr/mån
Installation0 kr

Sälja konst på nätet

Det är inget snack om att internet ger konstnärer en fantastisk möjlighet att visa upp sin konst och även sälja den till kunder över hela världen. Inte nog med att man breddar sin målgrupp, att sälja konst online gör att man samtidigt får tillgång till en rad marknadsföringsverktyg som hjälper dig att puffa den kreativa karriären i rätt riktning.

Funderar du på att sälja konst på nätet? Då tänker du rätt. Att sälja konst online kan innebära en mängd fördelar för konstnärer. För det första ger det dig en plattform för att visa upp sina konstverk för din publik och potentiella köpare dygnet runt, oavsett var de befinner sig i världen. Att sälja konst på nätet eliminerar förstås också behovet av ett fysiskt galleri, vilket radikalt minskar dina omkostnader och gör att du kan behålla en betydligt större del av vinsten själv. Och bara genom att befinna sig i den digitala sfären i stället för i ett galleri på gatan får man tillgång till alla de verktyg som internet kan erbjuda för att bygga sitt varumärke och få exponering.

Välja en etablerad återförsäljare eller en egen webbshop?

När du bestämmer dig för hur du ska sälja din konst på nätet har du två alternativ: att använda en etablerad återförsäljare eller att skapa en egen webbshop. Väletablerade marknadsplatser erbjuder sina kunder såväl en strömlinjeformad säljprocess som hantering av de tekniska aspekterna, inklusive betalningshantering och fraktlogistik. Det gör att du kan fokusera enbart på att skapa konst. En egen webbshop ger dig å andra sidan mer kontroll och flexibilitet. Du kan kurera ditt online-galleri helt efter eget huvud, bygga en unik varumärkesidentitet och skapa en personlig direktlina till dina kunder. Det senare är kanske viktigare än du tror.

För- och nackdelar med båda metoderna

Etablerade plattformar erbjuder som sagt både bekvämlighet och en inbyggd kundbas. Det kan vara bra för konstnärer som precis börjat eller som söker en problemfri säljupplevelse. Nackdelen är att dessa plattformar förstås vill ha betalt för sina tjänster och ibland tar provision på det du säljer. Det flesta erbjuder också begränsade anpassningsmöjligheter.

Att skapa en egen webbshop kräver givetvis lite mer insatser av dig, inklusive lite tekniskt kunnande. I gengäld har du full kontroll över din konstnärliga resa. Du kan skräddarsy shoppingupplevelsen helt efter eget varumärke, behålla all vinst och etablera direktkontakt med dina kunder. Men det innebär också lite mer ansvar, som hantering av lager, betalning och marknadsföring.

Skapa en egen webbshop för att sälja konst på nätet

Det första du behöver göra är att välja en användarvänlig plattform eller hemsideprogram som passar dina behov och budget. Här vill vi puffa lite för STRATO Webbshop. Det är en lösning som alla kan använda, med massor av mallar som är enkla att anpassa, har olika betalningslösningar du kan välja mellan – och du får en domän på köpet. Sen behöver du också säkerställa att det finns högkvalitativa bilder av dina konstverk, detaljerade beskrivningar och prisinformation. Du behöver också lägga tid på att skriva en text om dig själv och din konst. Ju mer tid du investerar i allt detta, desto större chans har du att göra avtryck med din konst.

Sedan behöver du även tänka på juridiken

Innan du öppnar en webbshop är det viktigt att ha koll på vad som gäller rent juridiskt. Du kan till exempel behöva registrera ett företag, och naturligtvis se till att du följer skattereglerna. De allra flesta svaren hittar du på Skatteverkets och Konsumentverkets hemsidor. Du kan också ta kontakt med en revisor eller jurist för att säkerställa att du gör allt rätt. Bättre före än efter.

Det finns många konstnärer som mycket framgångsrikt byggt sitt varumärke online. Förhoppningsvis är den här artikeln ditt första steg att bli en av dem!