STRATO GmbH:s allmänna villkor, version 1.1
1. Tillämpningsområde, ändringar
1.1 Dessa allmänna villkor (GTC) från STRATO GmbH (nedan kallat STRATO) gäller för samtliga tjänster från STRATO.
1.2 STRATO tillhandahåller samtliga sina tjänster uteslutande på grundval av dessa allmänna villkor. Detta gäller i synnerhet även i fall då kunden själv tillämpar andra allmänna villkor vilka innehåller villkor som står i strid med eller avviker från de här förtecknade villkoren. STRATO:s här förtecknade villkor gäller även i fall då STRATO med kännedom om andra sådana villkor, vilka innehåller villkor som står i strid med eller avviker från de här förtecknade villkoren, till fullo utför avtalat uppdrag.
1.3 Utöver STRATO:s här förtecknade allmänna villkor gäller ytterligare särskilda villkor för enskilda produkter. Dessa villkor finns tillgängliga på följande adress https://strato.se/affarsvillkor . Dessa tilläggsvillkor gäller även för de fall då produkten i fråga enbart ingår i ett paket som kunden har bokat och som även omfattar andra tjänster.
Dessa särskilda villkor omfattar bland annat domänvillkoren, som finns tillgängliga på följande adress https://strato.se/affarsvillkor/ samt Microsoft-Customer-Agreement, som finns tillgängligt på följande adress https://docs.microsoft.com/en-us/partner-center/agreements och som du godkänner genom att bekräfta villkoren.
1.4 Om vi i egenskap av personuppgiftsbiträde enligt artikel 28 i GDPR ((EU:s allmänna dataskyddsförordning) behandlar personuppgifter för din räkning gäller utöver dessa allmänna villkor även ett avtal om behandling av personuppgifter. Detta avtal kan uppvisas vid inspektion av tillsynsmyndigheten för dataskydd. Avtalet om behandling av personuppgifter finner du via följande länk: https://strato.se/affarsvillkor/dpa/
1.5 STRATO kan, med beaktande av kundens legitima intressen, ändra dessa allmänna villkor med rimligt varsel. Om kunden inte invänder mot ändringen inom en av STRATO fastställd tidsfrist betraktas ändringen som godkänd. I ändringsmeddelandet informerar STRATO kunden om att ändringen kommer att träda i kraft om kunden inte invänder mot detta inom den fastställda tidsfristen. Denna ändringsmöjlighet är begränsad till ändringar som inte väsentligen förändrar förhållandet mellan utförd tjänst och ersättning. Den kan inte tillämpas på prishöjningar.
2. STRATO:s tjänster
2.1 De enskilda tjänsternas innehåll och omfattning följer av den beskrivning av tjänsterna som var aktuell vid tidpunkten för beställningen.
2.2 Tillgängligheten hos STRATO-servrarna och datavägarna fram till överföringspunkten till Internet är minst 99 % i genomsnitt per år. Detta gäller inte när motsvarande servrar inte kan nås på grund av tekniska eller andra problem som STRATO inte kan påverka (force majeure, tredjemansskador etc.).
2.3 STRATO utför regelbundet underhållsarbete på sina system för att säkra nätverksdriften samt för att upprätthålla nätverksintegriteten, tjänsternas driftskompatibilitet och dataskyddet. I detta syfte kan STRATO, med beaktande av kundens intressen, tillfälligt avbryta eller begränsa sina tjänster om detta motiveras av tungt vägande skäl. STRATO kommer i möjligaste mån att utföra underhållsarbetet under perioder med låg användning. Om det skulle bli nödvändigt med längre tillfälliga avstängningar eller begränsningar av tjänsten kommer STRATO att informera kunden i förväg om typen, omfattningen och varaktigheten av försämringen, i den mån detta är objektivt möjligt med hänsyn till omständigheterna och förutsatt att sådan information inte skulle försena undanröjandet av redan inträffat avbrott.
2.4 STRATO får ändra sina tjänster i den mån det är rimligt för kunden, med beaktande av kundens och STRATO:s intressen.
2.5 För att oavbrutet kunna garantera säkerheten, sekretessen, tillgängligheten, integriteten och motståndskraften hos STRATO:s och tredje parts system, nätverk, program, applikationer och data, kan STRATO helt eller delvis stänga av eller ändra program, applikationer, skript, appar, filer och länkar, inklusive uppdateringar, uppgraderingar eller installation av nya versioner, i den mån detta med beaktande av andra kunders intressen även kan anses vara rimligt för kunden. Detta gäller särskilt för program, applikationer, skript och appar för vilka tillverkarens resp. communityns support har upphört att gälla.
2.6 I den mån fasta IP-adresser tillhandahålls förbehåller sig STRATO rätten att ändra den IP-adress som tilldelats kunden i fall då detta är nödvändigt av tekniska eller rättsliga skäl.
2.7 I den mån så är nödvändigt och rimligt ska kunden samarbeta vid varje ändring av sina system, t.ex. genom att förnya åtkomstuppgifter eller genom att genomföra enkla uppdateringar och konverteringar.
2.8 Det är inte tillåtet att (helt eller delvis) överlåta användningen av servrar till anonym tredje part.
2.9 Användning av servrar för tillhandahållande av anonymiseringstjänster är utesluten.
2.10 I händelse av brister gäller lagstadgade garantibestämmelser.
2.11 För vissa tilläggstjänster bär STRATO kostnader som vi tar ut av våra kunder i form av en serviceavgift. Det kan röra sig om tjänster som exempelvis avtalsöverlåtelse, återaktivering av en beställning eller förnyad sändning av fakturor.
3. Upphovsrätt, licenser, äganderättsförbehåll
3.1 STRATO beviljar kunden en icke exklusiv nyttjanderätt till de program, applikationer, skript och appar som görs tillgängliga, med begränsning i tid till respektive avtalsperiod. STRATO förblir ägare till den programvara som ligger till grund för tjänsten. Det är inte tillåtet att bevilja tredje part nyttjanderätt. Avyttrande är därmed inte tillåtet. Kunden får inte fortsätta använda kopior av den tillhandahållna programvaran utan ska radera sådana kopior efter det att avtalsförhållandet har upphört. Denna bestämmelse gäller inte för programvara med öppen källkod; endast tillhörande licensvillkor är tillämpliga.
3.2 I alla andra avseenden gäller respektive tillverkares licensvillkor.
3.3 Det innehåll och alla texter, bilder, animationer, film- och ljudmaterial som STRATO tillhandahåller får kunden under avtalets löptid uteslutande använda till att utforma den internetnärvaro vilken är föremål för detta avtal. Det är inte tillåtet att bevilja tredje part nyttjanderätt. När kontraktet avslutas ska materialet raderas.
3.4 I den mån kunden själv inrättar, administrerar eller distribuerar licenser etc. för de tjänster som STRATO tillhandahåller, är denne skyldig att tillse att licenserna är korrekta. Detta gäller särskilt om kunden hanterar tekniska parametrar som är avgörande för omfattningen av licensen, t.ex. antal användarlicenser eller antal användare med åtkomsträttigheter.
3.5 Vid brott mot dessa bestämmelser har STRATO rätt att blockera den internetnärvaro inom vilken innehållet eller programvaran i hemsidesmodulerna används i strid med licensen, eller det projekt för vilket hemsidesmodulerna används i strid med licensen, till dess att bevis på legitimt bruk har lämnats.
3.6 Hårdvara och andra varor förblir STRATO:s egendom tills full betalning av motsvarande faktura har erhållits.
4. Betalningsvillkor
4.1 Nyttjandeavgifter ska betalas i förskott för hela avtalsperioden, om inte en kortare faktureringsperiod har avtalats. Kundens betalningar ska göras med kreditkort.
4.2 De angivna priserna är nettopriser exklusive moms. Innan beställningen slutförs visas det fullständiga priset inklusive moms.
4.3 Nyttjandebaserade avgifter ska erläggas efter slutet av respektive faktureringsperiod. Nyttjandebaserade avgifter baseras på respektive aktuell prislista, vilken STRATO med hänsyn till skälighet fastställer efter eget gottfinnande. Kundens betalningar ska göras med kreditkort. På kundportalen tillhandahåller STRATO en elektronisk faktura för varje betalningstransaktion.
4.4 STRATO kan ändra priserna i början av nästkommande avtalsperiod med en rimlig uppsägningstid på minst en månad. Om kunden inte invänder mot ändringen inom en av STRATO fastställd tidsfrist betraktas ändringen som godkänd. I ändringsmeddelandet informerar STRATO kunden om att ändringen kommer att träda i kraft om kunden inte invänder mot detta.
4.5 Kunden kan enbart åberopa motfordran mot STRATO:s fordringar utifrån obestridliga eller lagakraftvunna motkrav.
4.6 Fram till dess att kunden har betalat den förfallna fakturan har STRATO legitima skäl att blockera sina tjänster.
4.7 Även utan påminnelse blir kunden betalningsansvarig om det förfallna beloppet inte erläggs inom tio kalenderdagar efter mottagandet av fakturan. Det är avgörande att detta belopp inom denna tidsfrist kommer STRATO tillhanda på det konto som anges i fakturan.
4.8 Om kunden är betalningsansvarig även efter mottagande av påminnelse med rimlig betalningsfrist, kan STRATO utan uppsägningstid säga upp avtalsförhållandet med omedelbar verkan med utebliven betalning efter påminnelse med rimlig betalningsfrist som saklig grund. Saklig grund för uppsägning med omeldelbar verkan från STRATOS:s sida föreligger även i fall då insolvensförfarande begärs eller inleds mot kundens tillgångar eller om inledande av sådant förfarande avvisas på grund av bristande tillgångar.
4.9 Vid försenad betalning kan STRATO kräva ersättning för den skada som uppstått. STRATO kan även kräva ersättning för kostnader som uppstått på grund av returdebiteringar vilka kunden är ansvarig för.
5. Kundens skyldigheter
5.1 Kunden är skyldig att på ett korrekt och fullständigt vis lämna nödvändiga uppgifter samt att utan dröjsmål meddela eventuella ändringar. Detta gäller särskilt adressuppgifter, bankuppgifter och e-postadresser.
5.2 STRATO kan skicka information och förklaringar om avtalsförhållandet till kundens e-postadress. Det är kundens ansvar att som kontaktadress tillhandahålla en e-postadress som inte ingår i STRATO-paketet. I annat fall kan STRATO inte informera kunden ifall åtkomst blockeras.
5.3 Kunden förbinder sig att utan dröjsmål ändra tilldelade lösenord. Kunden är ansvarig för att välja och använda säkra lösenord för alla tjänster och åtkomster samt för att enbart använda dessa lösenord för en specifik tjänst eller åtkomst hos STRATO. Kunden ska hantera sina lösenord och andra åtkomstuppgifter omsorgsfullt och med sekretess. Kunden är även skyldig att betala för de tjänster som tredje part använder eller beställer via kundens åtkomstuppgifter och lösenord, i den mån denne kan hållas ansvarig för detta.
5.4 Kunden är skyldig att inrätta sina system, program, applikationer, skript, appar, filer, länkar och andra komponenter i enlighet med rådande ”Best Practice” eller branschstandard för informationssäkerhet på ett sådant sätt att säkerheten, sekretessen, integriteten och motståndskraften hos STRATO:s, andra STRATO-kunders och tredje parts system, nätverk, program, applikationer, skript, appar, filer och data inte försämras eller äventyras.
5.5 För vissa servrar har endast kunden administratörsrättigheter. STRATO kan inte hantera dessa servrar. Det åligger därför kunden att installera säkerhetsprogram, att regelbundet informera sig om nyupptäckta säkerhetsluckor samt att täppa till kända säkerhetsluckor. Installation av underhållsprogram eller andra program som tillhandahålls eller rekommenderas av STRATO befriar inte kunden från denna skyldighet.
5.6 Kunden ska regelbundet göra säkerhetskopior av all data. Dock får inte data som förvaras på STRATO:s servrar säkerhetskopieras. Om det är nödvändigt att återställa data i STRATO:s system ska kunden kostnadsfritt åter överföra berörda datafiler till STRATO:s server.
5.7 Kunden ska se till att dennes domäner och dessas innehåll inte bryter mot lagstadgade bestämmelser eller tredje parts rättigheter.
5.8 Kunden förbinder sig vidare att inte erbjuda domäner eller innehåll för nedladdning av extremistisk karaktär (gäller i synnerhet högerextremt innehåll) eller innehåll som är pornografiskt, kommersiellt erotiskt, våldsamt, våldsförhärligande, rasistiskt, diskriminerande, skadligt för ungdomar , som uppviglar till hat eller som är terroristiskt eller som uppviglar till hat, inte heller domäner eller innehåll som uppmanar eller anstiftar till brott. Detta gäller även om sådant innehåll görs tillgängligt genom hyperlänkar eller andra kopplingar som kunden skapar på tredje parts sidor.
5.9 Det är förbjudet att använda STRATO-tjänsterna för spridande av skadlig kod eller botnet-maleware, för sändande av skräppost och för nätfiske, för varumärkes- och upphovsrättsintrång, piratkopiering, bedrägliga eller vilseledande metoder, produktförfalskning liksom för annat beteende som bryter mot tillämplig lag.
5.10 Så snart STRATO behandlar personuppgifter för kundens räkning ska kunden med STRATO ingå ett avtal om behandling av personuppgifter i enlighet med artikel 28 i GDPR.
6. Rättsliga konsekvenser vid lagöverträdelser och fara
6.1 STRATO kan blockera tjänster om system agerar eller reagerar på ett sätt som avviker från det normala driftsbeteendet och därigenom försämrar säkerheten, sekretessen, tillgängligheten, integriteten och motståndskraften hos STRATO:s, andra STRATO-kunders och tredje parters system, nätverk, program, applikationer, skript, appar, filer och data i den mening som avses i avsnitt 5.4. Detta gäller även för det fall STRATO på grundval av objektiva indikationer misstänker sådan försämring. Härmed förtydligas att denna bestämmelse även gäller för så kallade Denial of Service-attacker (nedan kallade DoS-attacker) som kunden utför via sin server eller för vilka kundens server används av tredje part. I händelse av uppsåtlig handling från kundens sida kan STRATO utan uppsägningstid säga upp avtalsförhållandet med omedelbar verkan.
6.2 Om en server upprepade gånger är måltavla för DoS-attacker och en upprepning kan förväntas, får STRATO efter given varning utan uppsägningstid avsluta avtalsförhållandet med omedelbar verkan i fall då det inte finns någon rimlig möjlighet för STRATO att förhindra förväntade framtida DoS-attackerna eller sådana attackers inverkan på andra system.
6.3 Om tredje part på ett trovärdigt sätt hävdar att innehåll eller domäner gör intrång i deras rättigheter, eller om det på grundval av objektiva bevis verkar troligt att domäner eller innehåll bryter mot rättsliga bestämmelser, får STRATO blockera innehållet så länge som intrång eller tvist med tredje part gällande lagbrott kvarstår.
6.4 Om det eventuella intrånget begås av en domän kan STRATO även vidta åtgärder för att göra domänen otillgänglig. I de fall då det på grundval av objektiva bevis verkar säkerställt att en domän bryter mot rättsliga bestämmelser kan STRATO utan uppsägning säga upp avtalsförhållandet med omedelbar verkan.
6.5 Om innehåll erbjuds och visas i enlighet med punkt 5.7 kan STRATO även, i stället för att enbart blockera innehållet, utan uppsägning säga upp avtalet med omedelbar verkan.
6.6 Om kunden bryter mot ett förbud i avsnitt 5.8 kan STRATO blockera tjänsterna.
6.7 Om fakta motiverar antagandet att ett e-postmeddelande innehåller skadlig kod, att avsändarinformationen är falsk eller förklädd eller att det rör sig om oönskad eller förklädd kommersiell kommunikation kan STRATO avvisa e-postmeddelanden som sänds till företagets kunder.
6.8 STRATO:s betalningskrav består även under den period en tjänst har blockerats av ovanstående skäl.
6.9 Om kunden grovt bryter mot skyldigheterna enligt punkt 5 kan STRATO av kunden kräva skadestånd uppgående till ett schablonbelopp motsvarande den skada som kan förväntas vid normalt händelseförlopp. Parterna förbehålls rätten att bevisa att skada inte uppstått eller att skadan varit mer resp. mindre omfattande.
6.10 Vid spridning av terrorisminnehåll kommer STRATO, i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/784, att efter erhållande av avlägsnandeorder inom 24 timmar avlägsna innehållet eller göra det oåtkomligt. STRATO övervakar antal och typ av fall samt utvärderar lämpliga åtgärder för motverkande av spridning.
7. Undantag
Kunden ska ersätta STRATO för alla skador som uppstår till följd av brott mot ovanstående bestämmelser, i den mån kunden kan hållas ansvarig därför. Skadeståndet omfattar även rimliga kostnader för nödvändigt rättsligt försvar. STRATO kommer omedelbart att informera kunden om STRATO eller tredje part gör anspråk på motsvarande rättigheter samt ge kunden möjlighet att framföra en kommentar härtill.
8. STRATO:s ansvar
8.1 STRATO är endast skadeståndsskyldigt i händelse av uppsåt och grov vårdslöshet från STRATO:s eller någon av dess ställföreträdares sida. Om STRATO eller någon av dess ställföreträdare bryter mot en väsentlig avtalsförpliktelse (kardinalförpliktelse) på ett sätt som äventyrar avtalets syfte, är ansvaret begränsat till sådan specifik skada som STRATO rimligen kunde ha förutsett när avtalet ingicks, såvida inte brottet mot förpliktelsen är uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
8.2 Denna inskränkning gäller inte vid skada på liv, kropp och/eller hälsa, inte heller vid ansvar enligt produktansvarslagen.
8.3 För det fall kunden är handlare, offentligrättslig juridisk person eller offentligrättsligt investeringsbolag begränsas ansvaret, utom vid uppsåt och grov vårdslöshet, till summan av de avtalsavgifter vilka kunden inom ramen för det specifika avtalsförhållandet betalat till STRATO under en period av två år innan den skadliga händelsen inträffade.
9. Kontraktstid, uppsägning
9.1 Om inget annat anges i det specifika erbjudandet förlängs avtalet automatiskt med en tidsperiod motsvarande den första avtalsperioden, så länge det inte av endera parten sägs upp med en månads varsel till löptidens slut. Om den första avtalsperioden är längre än ett år omfattar förlängningsperioden ett år.
9.2 Om kunden inte begär att en domän ska raderas vid uppsägning får STRATO när avtalet upphört efter rimlig tidsfrist återlämna domänen till det ansvariga registret. STRATO påpekar härmed att kunden i detta fall kan ha en ersättningsskyldighet gentemot ansvarigt register.
9.3 Alternativt kan STRATO även efter rimlig tidsfrist låta radera domänen.
9.4 Om STRATO i enlighet med dessa villkor säger upp avtalet på grund av utebliven betalning eller av andra särskilda skäl kan STRATO efter rimlig tidsfrist låta radera berörda domäner, om inte kunden ger andra instruktioner.
10. Ångerrättspolicy
Rätt till ångerrätt
Du har rätt att utan angivande av orsak häva detta avtal inom fjorton dagar.
Ångerfristen är fjorton dagar från den dag då avtalet ingicks..
För att utöva din ångerrätt måste du kontakta oss (STRATO GmbH, Otto-Ostrowski-Strasse 7, 10249 Berlin, Tyskland, e-post: https://www.strato.se/faq/help/mail.php?thema=113 , telefon:+46 85 80 97 5400) med en tydlig avsiktsförklaring (t.ex. via brev eller e-postmeddelande) angående ditt beslut att häva detta avtal. Du kan använda den bifogade ångerblanketten för detta ändamål, vilket dock inte är obligatoriskt.
För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om utövandet av ångerrätten före ångerfristens utgång.
Konsekvenser av hävning av avtal
Om du ångrar detta avtal är vi skyldiga att utan dröjsmål och senast inom fjorton dagar från den dag då vi mottog meddelandet om att du ångrar detta avtal återbetala samtliga de betalningar vi erhållit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader som uppstått om du har valt en annan typ av leverans än den billigaste standardleverans vi erbjuder). För denna återbetalning använder vi samma betalningsmetod som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida inte annat uttryckligen överenskommits; i inget fall kommer du att debiteras för denna återbetalning.
Du måste returnera eller överlämna varorna till oss (STRATO GmbH, Otto-Ostrowski-Strasse 7, 10249 Berlin) utan dröjsmål, dock senast fjorton dagar från den dag då du underrättar oss om att du häver detta avtal. Tidsfristen är uppfylld om du skickar varorna innan tidsfristen på fjorton dagar har löpt ut. Du står själv för omkostnader för varoretur.
Du behöver enbart betala för varornas värdeförlust om denna värdeförlust beror på sådan hantering av varorna som inte är nödvändig för att pröva varornas kvalitet, egenskaper och funktion.
Om du har begärt att tjänsterna ska aktiveras redan under ångerfristen måste du, i relation till den totala omfattningen av de tjänster som föreskrivs i avtalet, till oss erlägga ett rimligt belopp vilket motsvarar den andel av tjänsterna som redan ställts till ditt förfogande fram till den tidpunkt då du meddelat oss att du utnyttjar ångerrätten för detta avtal.
Mall för ångerblankett
(Om du vill säga upp avtalet kan du fylla i och returnera denna blankett.)
Till
STRATO GmbH
Otto-Ostrowski-Strasse 7
10249 Berlin, Tyskland
Jag/vi (*) häver härmed det avtal som jag/vi (*) har ingått om tillhandahållande av följande tjänst
Beställd den (*)/mottagen den (*):
Kundens/kundernas namn:
Kundens/kundernas adress:
Kundens/kundernas underskrift (endast vid meddelande på papper):
Datum:
(*) Stryk det som inte är tillämpligt.
Slut på ångerblanketten
Ångerrätten gäller inte om denna rättshandling kan hänföras till din kommersiella eller yrkesmässiga verksamhet.
11. Behörighet, tillämplig lag, tvistlösning utanför domstol
Berlin (Charlottenburg) utgör ensamt behörigt domstolsforum för samtliga tvister som uppstår på grund av eller i samband med detta avtal för det fall användaren är handlare, offentligrättslig juridisk person eller offentligrättsligt investeringsbolag. Förbundsrepubliken Tysklands lag ska tillämpas på samtliga anspråk av alla slag vilka uppstår på grund av eller i samband med detta avtal, med uteslutande av FN-konventionen angående avtal om internationella köp av varor (CISG).
STRATO är inte skyldig att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en skiljenämnd för konsumenttvister och kommer att besluta om deltagande från fall till fall.