Logo STRATO
  • Meny

Vad är en domän och varför är den viktig för din webbplats?

    Vad är en domän?

    En domän är egentligen en vanlig internetadress, till exempel ”mitt-namn.se". Det är din unika adress på internet som gör att besökare kan hitta till dig. En domän består av två huvuddelar – domännamnet och toppdomänen – som är separerade av en punkt. Delarna före och efter punkten har olika funktioner: domännamnet (t.ex. "mitt-namn") är den del du själv väljer, medan toppdomänen (t.ex. ".se") visar vilket land eller vilken typ av webbplats det är.

    Vill du skaffa en egen domän?

    Här kan du kontrollera om din önskade domän är tillgänglig:

    Fördelar med en egen domän för företag och privatpersoner

    Att ha en egen domän är viktigt för både företag och privatpersoner som vill etablera en stark och trovärdig närvaro på webben. En unik domän gör det lättare för besökare att hitta till din webbplats där du kan presentera vem du är och vad du gör.

    Fördelarna med att ha en egen domän är bland annat:

    • Seriöst intryck – En egen domän visar att ditt projekt är professionellt och stärker ditt förtroende hos besökare.
    • Professionell e-post – Med en egen domän kan du skapa unika e-postadresser för ditt företag.
    • Möjlighet till rätt toppdomän – Välj en toppdomän som matchar ditt verksamhetsområde och skapar chans för igenkänning.
    • Unikt domännamn – Välj ett eget och unikt domännamn som reflekterar ditt varumärke eller projekt så du sticker ut i bruset.
    • Enkel struktur med subdomäner – Organisera webbplatsens innehåll med subdomäner för ökad tydlighet och navigerbarhet.

    Ett bra tips är att tänka igenom namnet på din domän noga, eftersom du behöver göra det lätt för intresserade att komma ihåg och skriva in din domän i webbläsarens adressfält. Namnet bör vara kort, koncist och lätt att minnas.

    FQDN: Vad är ett fullständigt domännamn på internet?

    Låt oss dyka djupare i domän-termerna! FQDN är den engelska förkortningen för “Fully Qualified Domain Name” och beskriver den unika adressen för en internetdomän (kallas även värdnamn). Som figuren visar består en internetdomän av följande enskilda delar:

    • Top Level Domain (toppdomän)
    • Second Level Domain (domännamn)
    • Third Level Domain (subdomän)

    En subdomän är inte obligatorisk för att en internetdomän ska betraktas som ett FQDN. En domäns totala längd får inte överstiga 255 tecken.

    Delen INNAN punkten kallas ”Second Level Domain” eller domännamn och du kan välja den själv – så länge den inte redan ägs av någon annan. Beroende på vilken inriktning du vill att din webbplats ska ha kan du använda ditt företagsnamn eller något helt annat som representerar dig eller det du gör. Om det domännamn du vill ha är upptaget för en specifik toppdomän, kan du testa det i kombination med en annan toppdomän. Om ”mitt-namn.se” redan är registrerad på någon annan kan du alltså prova att byta till andra alternativ som exempelvis ”mitt-namn.com” eller ”mitt-namn.nu”.

    Du kan använda domänkollen för att ta reda på om ditt önskade namn fortfarande är ledigt. Där får du också förslag på andra alternativ – inte minst från det stora utbudet av nya toppdomäner.

    Den del av domännamnet som står EFTER punkten, dvs. ”.se” och ” .nu ”, kallas för toppdomän och signalerar om en webbplats huvudsakligen är verksam i ett visst land ( .se domän för Sverige , .dk för Danmark etc.), om den är kommersiellt inriktad ( .com domän ), eller om den har mer informativa syften (.info) etc. På senare år har det även tillkommit andra toppdomäner, som exempelvis .shop och .pizza för att ge en första överblick över vilka ämnesområden som en webbplats troligen kommer att handla om.

    Att ha en passande toppdomän är viktig eftersom datorn läser av en internetadress bakifrån. Det vill säga att den läser toppdomänen först för att förstå vilket land adressen hänvisar till och vilket syfte den har den. Först därefter är spelar det en roll vad det egentliga domännamnet är. Det kan jämföras med att sortera brev. Även här görs först en grov sortering efter land och därefter stad, gatunamn och husnummer.

    Vad är en subdomän?

    Subdomänen (även kallad Third Level Domain) är den delen av domänen som befinner sig INNAN det egentliga domännamnet (Second Level Domain) och separeras av en punkt, till exempel ”inloggning.domännamn.se”, ”blogg.domännamn.se” eller ”galleri.domännamn.se”. Som webbplatsoperatör har du möjlighet att tydligt separera fristående områden på en webbplats från varandra. Så om du exempelvis är verksam inom olika nischer, kan alla dina projekt samexistera under ett och samma domännamn. Du kan även ha olika projekt, platser, tillämpningsområden och språk representerade i separata subdomäner. De enskilda subdomänerna kan då hanteras oberoende av varandra.

    Om du exempelvis skapar en hemsida via en annan plattform, exempelvis Wordpress, så får du en webbadress i stil med dittnamn.wordpress.com. Då är det ditt namn som räknas som en subdomän under Wordpress huvuddomän.

    Det finns många sätt att använda subdomäner. En funktion är att skapa en testmiljö. Nya idéer kan testas på subdomänen utan att störa verksamheten på huvudhemsidan. Subdomäner är också utmärkta om man till exempel planerar stora förändringar av en hemsida. Det kan vara bra att skapa en kopia av hemsidan på en subdomän som ”test.min-butik.se” och använda den för att testa planerade ändringar innan de genomförs på den riktiga hemsidan.

    Subdomäner kan också enkelt användas som praktiska ”korta URL:er” för landningssidor eller särskilda undersidor. Långa länkar till utvalda kampanjer eller vissa produkter på din webbplats eller i din butik kan förkortas för att tryckas på reklammaterial.

    Låt säga att den faktiska URL:en är: ”min-butik.se/produkter/tekannor/speciella-tekannor/specialerbjudande/”. Den är varken särskilt attraktiv eller lätt att komma ihåg, särskilt inte om dina kunder måste skriva in webbadressen själv. I sådana fall kan man använda subdomäner för målinriktad omdirigering. Då länkar du enkelt en subdomän som exempelvis ”kampanj.min-butik.se” till den faktiska URL:en för att på så vis få en kortare URL som är lättare för målgruppen att läsa och skriva.

    En annan positiv aspekt av subdomän är om det till exempel rör sig om en tävling. Då kan subdomänen helt enkelt omdirigeras till din huvudwebbplats när den löper ut eller tas bort helt och hållet. Dessutom kan du också enkelt certifiera och reservera subdomäner via Wildcard-SSL.

    Få ut det mesta av din domän

    Nu när du har koll på vad en domän är, kan du börja fundera på hur du kan maximera dess potential. För det första bör du välja ett domännamn som är lätt att komma ihåg och passande för ditt projekt. Tänk också på att använda en pålitlig och relevant toppdomän som passar ditt syfte. När du hittat en ledig domän du vill ha bör du köpa den, innan någon annan hinner före. (Läs mer om vad du ska tänka på när du köper domän här).

    Sen kan du till exempel skapa subdomäner för att strukturera din webbplats på ett effektivt sätt eller för att separera olika delar av din verksamhet, såsom en blogg, e-handel eller en sektion för kundservice. En annan strategi är att registrera flera varianter av ditt domännamn, inklusive vanliga stavfel eller andra populära toppdomäner, så att du inte går miste om potentiella besökare. Tänk om någon ska skriva in din webbadress, men skriver in fel toppdomän och hamnar på någon annans hemsida – i tron om att det är din. Så genom att göra registrera fler domäner kan du optimera och skydda ditt varumärke samtidigt som det ger ökad synlighet.

    Så skapar du en optimal domän

    • Välj ett domännamn som har en stark koppling till ditt företag eller projekt.
    • Välj ett domännamn som är unikt och slagkraftigt.
    • Registrera även variationer av din domän eller namn med stavfel.
    • Använd eventuellt subdomäner för teständamål eller för att separera egna ämnen eller delområden.

    Se alla erbjudanden på domäner

    Vanliga frågor

    På några få steg kan du skaffa en domän som passar perfekt för just ditt onlineprojekt, exempelvis en blogg, en webbshop eller en hemsida.

    • Använd den kostnadsfria domänsökningen från STRATO och ta reda på tillgängligheten. Välj mellan hundratals olika toppdomäner.
    • När du hittat din önskade domän säkrar du den genom att fortsätta med beställningen.
    • Lägg till ditt webbhotell-, webbshop- eller sitebuilder-paket för ditt projekt direkt i beställningen.
    • Strax därefter är registreringen av din domän färdig och du får tillgång till din kundinloggning.
    • Skapa omdirigeringar och e-postkonton eller starta med din webbplats.

    En domän kan kosta allt mellan några kronor per år till upp mot tusenlappen, beroende på toppdomän. Ett SSL-certifikat ingår hos STRATO, vilket möjliggör säker dataöverföring och skapar förtroende hos dina potentiella kunder. Du behöver inte räkna in kostnader för e-postkonton, omdirigeringar, subdomäner eller tillgång till DNS-inställningar hos STRATO eftersom alla dessa funktioner ingår i priset när du köper domän hos oss.

    Du har olika möjligheter med hur du använder en domän. Du kan till exempel:

    • Skapa en hemsida, en blogg eller en webbshop och förverkliga ditt projekt.
    • Skapa professionella e-postadresser och kommunicera med kunder eller partners.
    • Skapa en omdirigering, exempelvis till en redan existerande hemsida.
    • Erbjuda domänen till försäljning.

    DOMÄN
    .nu
    första året endast
    90  kr/år
    • därefter 108 krår
    • Installation 0 kr
      Vi rekommenderar
      DOMÄN
      .se
      första året endast
       kr/år
      • därefter 90 krår
      • Installation 0 kr
        DOMÄN
        .com
        första året endast
        27  kr/år
        • därefter 99 krår
        • Installation 0 kr
          DOMÄN
          .eu
          första året endast
          18  kr/år
          • därefter 99 krår
          • Installation 0 kr
            DOMÄN
            .shop
            första året endast
            30  kr/år
            • därefter 309 krår
            • Installation 0 kr
              DOMÄN
              .store
              första året endast
               kr/år
              • därefter 549 krår
              • Installation 0 kr
                DOMÄN
                .net
                första året endast
                99  kr/år
                • därefter 129 krår
                • Installation 0 kr
                  DOMÄN
                  .org
                  första året endast
                  99  kr/år
                  • därefter 129 krår
                  • Installation 0 kr
                    Vi rekommenderar
                    DOMÄN
                    .email
                    första året endast
                    27  kr/år
                    • därefter 219 krår
                    • Installation 0 kr
                      DOMÄN
                      .de
                      första året endast
                      39  kr/år
                      • därefter 99 krår
                      • Installation 0 kr
                        DOMÄN
                        .info
                        första året endast
                        24  kr/år
                        • därefter 189 krår
                        • Installation 0 kr
                          DOMÄN
                          .tech
                          första året endast
                          39  kr/år
                          • därefter 489 krår
                          • Installation 0 kr
                            DOMÄN
                            .me
                            första året endast
                            69  kr/år
                            • därefter 129 krår
                            • Installation 0 kr
                              Vi rekommenderar
                              DOMÄN
                              .online
                              första året endast
                               kr/år
                              • därefter 369 krår
                              • Installation 0 kr
                                DOMÄN
                                .site
                                första året endast
                                27  kr/år
                                • därefter 309 krår
                                • Installation 0 kr

                                  Priser exkl. moms.

                                  Grön webbhotellsikon

                                  Klimatvänligt

                                  STRATO använder endast grön el för alla produkter och tjänster samt för sina egna datacenter.
                                  Certifikat för ISO 27001

                                  Certifierade datacenter

                                  ISO-IEC-27001-certifierat system för informationshantering Certifierade datacenter.
                                  Ikon för värdskap i EU

                                  Datalagring 100 % inom EU

                                  Dina data lagras uteslutande i EU i våra egna datacenter och skyddas av stränga europeiska dataskyddslagar.
                                  Ikon: 30 dagars pengarna-tillbaka-garanti

                                  30 dagars ångerrätt

                                  Övertyga dig själv om våra produkter – i hela 30 dagar. Om du inte är nöjd räcker ett enkelt musklick när du är inloggad så får du pengarna tillbaka.