Vad är en domän?

STRATO förklarar vikten av och fördelarna med att ha en egen domän.

Vad är en domän?

En domän är egentligen inget annat än en internetadress, till exempel ”mitt-namn.se". Delarna före och efter punkten har egna namn. Internetsidor nås via en så kallad IP-adress, som ”översätts” av en server (namnserver) till alfanumeriska beteckningar – domänen.

Vill du skaffa en egen domän?

Här kan du utan kostnad kontrollera om din önskade domän är tillgänglig:

En domän är din adress på internet

Om du vill bygga en webbplats behöver du en egen domän, eftersom det är på den adressen som intresserade besökare hittar dina sidor. Det bästa är att ta sig tid för att hitta en lämplig domän för ditt webbprojekt.

Fördelarna med att ha en egen domän är bland annat:

  • Seriös närvaro på webben genom [förvärv av en egen domän]
  • Professionell e-postkommunikation
  • Toppdomän för att öka förtroendet hos kunderna och snabbt kännas igen
  • Individuellt valbar Second Level Domain
  • Nya toppdomäner skapar individualitet
  • Skapa subdomäner för en tydlig struktur

Ett gott råd är att tänka igenom namnet på ditt webbprojekt noga, eftersom du i slutändan ska göra det lätt för intresserade att skriva in din domän i webbläsarens adressfält. Det optimala domännamnet ska vara kort och koncist, vara lätt att minnas och ha ett högt igenkänningsvärde för din affärsmodell. Det är bäst att välja termer från normalt språkbruk för att inte göra det svårare att skriva. Det kan också vara klokt att samtidigt registrera domännamn som innehåller skrivfel eller flera varianter av ditt domännamn.

FQDN: Vad är ett fullständigt domännamn på internet?

FQDN är den engelska förkortningen för “Fully Qualified Domain Name” och beskriver den unika adressen för en internetdomän (kallas även värdnamn). Som figuren ovan visar består en internetdomän av följande enskilda delar:

  1. Top Level Domain (toppdomän)
  2. Second Level Domain (kallas även domännamn)
  3. Third Level Domain (subdomän)

En subdomän är inte obligatorisk för att en internetdomän ska betraktas som ett FQDN. En domäns totala längd får inte överstiga 255 tecken.

Second Level Domain

Delen INNAN punkten (i exemplet ”strato” eller ”mittnamn”) kallas ”Second Level Domain” eller domännamn och du kan välja den själv – så länge den inte redan har tilldelats någon annan. Beroende på vilken inriktning din webbplats har kan du använda ditt företagsnamn eller något helt annat som ”alla-samlade-semesterbilder”. Din Second Level Domain är unik och existerar bara en enda gång på nätet i kombination med en särskild toppdomän. Om ”mitt-namn.se” redan är registrerad på någon annan kan du alltså prova att byta till andra alternativ som ”mitt-namn.com”, ”mitt-namn.nu” eller liknande.

Du kan använda domänkollen för att ta reda på om ditt önskade namn fortfarande är ledigt. Där får du också förslag på andra alternativ – inte minst från det stora utbudet av nya toppdomäner.

Top Level Domain

Den del av domännamnet som står EFTER punkten, dvs. ”.se” och ”.nu” i våra exempel, kallas för toppdomän och signalerar om en webbplats huvudsakligen är verksam i ett visst land (t.ex. .se för Sverige, .dk för Danmark etc.), om den är kommersiellt inriktad (.com), eller om den har mer informativa syften (.info) etc. Sedan de nya toppdomänerna infördes kan du använda domänändelsen (t.ex. .shop) för att ge en första överblick över vilka ämnesområden som en webbplats troligen kommer att handla om.

Toppdomänen är också viktig eftersom en internetadress så att säga läses av datorn bakifrån och framåt:

Vilket land hänvisar adressen till, vilket syfte har den? Först därefter är spelar det en roll vad det egentliga domännamnet är. Det kan jämföras med att sortera brev. Även här görs först en grov sortering efter land och först därefter stad, gatunamn och, i förekommande fall, husnummer.

Vad är en subdomän? Och vad kan jag göra med den?

Subdomänen (även kallad Third Level Domain) är den delen av domänen som befinner sig INNAN det egentliga domännamnet (Second Level Domain) och separeras av en punkt, till exempel ”inloggning.domännamn.se”, ”blogg.domännamn.se” eller ”galleri.domännamn.se”. Som webbplatsoperatör har du möjlighet att tydligt separera fristående områden på en webbplats från varandra. Det är dock tydligt att varje område hör till ett och samma huvudprojekt.

Med subdomäner kan exempelvis olika projekt, platser, tillämpningsområden och språk, representeras i separata subdomäner. De enskilda subdomäner kan då hanteras oberoende av varandra. Det ger din webbsida en tydlig struktur.

Ett annat sätt att strukturera din webbplats är att skapa underkataloger. Här är de enskilda områdena åtskilda, men räknas alla in i din domän. Det är bra att veta om du funderar på sökmotoroptimering för din webbplats.

Subdomän: Perfekt för testuppgifter

Det finns många sätt att använda subdomäner. En funktion är att skapa en testmiljö. Nya idéer kan testas på subdomänen utan att störa verksamheten på huvudhemsidan. Subdomäner är också utmärkta om man till exempel planerar stora förändringar av en hemsida. Det kan vara bra att skapa en kopia av hemsidan på en subdomän som ”test.min-butik.se” och använda den för att testa planerade ändringar innan de genomförs på den riktiga hemsidan.

Använda subdomäner som snabbåtkomst-URL:er

Subdomäner kan också enkelt användas som praktiska ”korta URL:er” för landningssidor eller särskilda undersidor. Långa länkar till utvalda kampanjer eller vissa produkter på din webbplats eller i din butik kan till exempel förkortas för att tryckas på reklammaterial. Den faktiska URL:en kan vara följande: ”min-butik.se/produkter/tekannor/speciella-tekannor/specialerbjudande/”.

Den är dock inte särskilt attraktiv eller lätt att komma ihåg, särskilt inte om dina kunder måste skriva in webbadressen först. I sådana fall kan man använda subdomäner för målinriktad omdirigering. Då länkar du enkelt en subdomän som ”kampanj.min-butik.se” till den faktiska URL:en för att på så vis få en kortare URL som lämpar sig bättre för att tryckas på flygblad och är lättare att skriva.

En positiv bieffekt: Om det till exempel rör sig om en tävling kan subdomänen helt enkelt omdirigeras till din huvudwebbplats när den löper ut eller tas bort helt och hållet. Förresten: Du kan naturligtvis också enkelt certifiera och reservera subdomäner via Wildcard-SSL.

Vad är fördelarna med att ha en egen domän?

Nu när du vet vad en domän är och vad man kan göra med subdomäner kan du använda dem till din fördel. Om du skapar en hemsida eller webbutik med STRATO bestämmer du dig först för en individuell internetadress. Helst ska dina besökare eller kunder omedelbart kunna se vad din webbplats innehåller utifrån domännamnet. Att ha en egen domän för sin hemsida är ett tecken på professionalism och pålitlighet i näringslivet.

Namnet på din domän visas också i din e-postadress, och inte bara om du använder din webbplats för affärskommunikation. En e-postadress som matchar din egen domän ser mer seriös ut än namnet på en extern e-postleverantör. På så vis kan du exempelvis skicka e-postmeddelanden med avsändaren support@firmanamn.se i stället för support@xyz-xyz.se. Så skapa enkelt en professionell hemsida med en egen domän från STRATO och dra nytta av ytterligare fördelar såsom matchande e-postadresser och frånvaromeddelanden, MX-poster och enkel hantering av adresser.

Facit: Detta är en domän

IP-adressens namnupplösning är domänen, det vill säga "översättningen" av IP-nummerserien blir till ett begripligt namn för adressraden i webbläsaren. För en optimal egen domän bör du tänka på följande:

  • Välj ett domännamn som har en stark koppling till ditt onlineprojekt.
  • Välj ett domännamn som är slagkraftigt.
  • Registrera även variationer av din domän eller namn med stavfel.
  • Använd eventuellt subdomäner för teständamål eller för att separera egna ämnen eller delområden.
  • Reservera alternativa toppdomäner om det föredragna redan är upptaget.

Vanliga frågor om din domän

FAQ

Hur får jag en domän?

I några få steg kan du skaffa din domän som passar perfekt för just ditt onlineprojekt, exempelvis en blogg, en webbshop eller en hemsida:

  • Använd den kostnadsfria STRATO domänkontrollen och ta reda på tillgängligheten. Låt dig inspireras av förslag från hundratals toppdomäner.
  • Var snabb och säkra dina favoriter genast genom att fortsätta med beställningen.
  • Lägg till ditt webbhotell-, webbshop- eller sitebuilder-paket för ditt projekt direkt i beställningen.
  • Det tar inte lång tid innan registreringen av din domän är färdig och du får tillgång till din kundinloggning.
  • Skapa omdirigeringar och e-postkonton eller starta med din webbplats.

Vad kostar en domän?

En domän kan kosta allt mellan knappt tio kronor och en hundring per år beroende på toppdomän. Ett standard-SSL-certifikat ingår hos STRATO, vilket möjliggör säker dataöverföring och skapar förtroende hos dina potentiella kunder. Du behöver inte räkna in kostnader för e-postkonton, omdirigeringar, subdomäner eller tillgång till DNS-inställningar hos STRATO - dessa funktioner ingår.

Vad kan jag göra med en domän?

Du har olika möjligheter med hur du använder en domän. Du kan till exempel:

  • Skapa en hemsida, en blogg eller en webbshop och förverkliga ditt projekt
  • Skapa professionella e-postadresser och kommunicera med partners eller vänner
  • Skapa en omdirigering, exempelvis till en redan existerande hemsida
  • Erbjuda domänen till försäljning